Tragedi di Kuala Dipang; Lentera Hati Warga Tidak Berdosa

Sedih dan terkilan. Itulah yang boleh kita luahkan daripada tragedi anak-anak kecil yang kehilangan nyawa di Kuala Dipang. Perkhemahan 1Malaysia akhirnya menjadi mimpi buruk semua warga dengan hanyutnya 3 anak kecil yang belum mengenal dunia. Ini semua angkara jambatan gantung separuh siap binaan kontraktor ali baba. Soalnya mengapa dibina jambatan gantung bukan jambatan konkrit atau besi. Kenapa tidak dibina cerucuk sedalam menara KLCC? Adakah krisis politik di Perak menjadi satu sebab Jabatan Pelajaran hanya mampu membina jambatan gantung sahaja? Itu semua sekadar persoalan.

Buatlah EGM atau seminar politik berpuluh kali nescaya ia tidak akan mampu mengembalikan semua anak-anak kecil kehilangan nyawa. Sudah tentulah ahli keluarga bersedih. Anak yang dibesarkan penuh harapan tiba-tiba hilang begitu sahaja. Ini semua kerana kelalaian kita selaku warga yang sibuk mengejar harta. Akhirnya kita membayar harga kesibukan kita dengan tragedi kehilangan dalam bencana. Peringatan ini tentunya terus datang dari Yang Maha Esa.

Anak Ibrahim atau Anak Ali bukanlah persoalan penting untuk semua warga fikirkan. Kita maklum tidak lama lagi harga minyak akan diselaraskan. Diselaraskan ini kepala bana apa. Ini ayat retorik untuk mengaburkan mata anak-anak muda. Sebenarnya harga minyak akan dinaikkan untuk cover kos pilihanraya. Habislah gaji kita semua bekerja gegak gempita. Anak muda gersang tidak berkesempatan untuk memadu kasih bercanda. Anak teruna terpaksa meninggalkan minah getah kerana tiada kepala agung untuk buat belanja menikah.

Kesemua ini trick semasa walaupun belanjawan yang dibentang berbilion-bilion berjuta-juta. Semua warga dalam keadaaan gelisah. Anak-anak muda tambah gelisah kerana tiada pekerjaan. Jalan bukit putus yang diluruskan akan ditutup semula selepas pertabalan sultan. Buka dahulu pun hanya untuk pujuk hati Yang Di Pertuan. Mat Rempit juga yang menghadapi kesusahan kerana jalan kecil di asak kereta besar yang memecut di tengah jalan. Buka akhbar tengok berita anak-anak Melayu mati di tengah jalan.

Jangan pernah menyesali keputusan-keputusan yang pernah atau telah kita putuskan. Biarlah ADUN Pelabuhan Klang itu pergi jalan. Peduli apa mahu seberang jalan. Ini tidak mungkin memberi kesan kepada ekonomi global. Lebih baik pergi bercuti ke Burj Al Arab. Tidaklah kita asyik berfikir tentang isu ekonomi negara yang semakin lembab. Lama-lama badan kita pun jadi debab otak semakin sembab. Drama Sekolah Politik Perak (SPP) kita lihat dari bab ke bab ~

0 comments: