Daulat Tuanku; Terima Kasih Meluruskan Jalan Bukit Putus

Saya pulang ke kampung baru-baru ini. Tiada lagi jalan bukit putus. Bukit Putus sudah lurus. Terima kasih kerajaan negeri pimpinan Tok Mat Hasan yang mendesak Pak Lah untuk Bajet Persekutuan meluruskan jalan lama bukit putus. Jika harapkan Isa Samad sewaktu jadi Menteri Besar dulu mungkin tunggu kucing bertanduk gajah bersunat. Hari demi hari warga menunggu bilakah jalan maut yang meragut beratus nyawa ini hendak diluruskan. Warga lupa yang didahulukan adalah Doktor Senapang. Setiap kali melalui jalan ini pasti berasa mabuk laut dan payau nak muntah. Itu cerita dulu waktu bersekolah di Seremban. Begitu naif.

Semua orang bercerita tentang Bajet 2010. Saya mengikuti pembentangan Bajet oleh PM. Saya tidak teruja dengan nilai berbilion dan berjuta-juta itu. Warga juga pasti tidak ambil pot dengan angka dan jumlah menjulingkan mata untuk melihat. Binalah berpuluh klinik dan UiTM sekalipun. Buatlah Bank Pemuda atau apa jenis subsidi sekalipun. Paling penting adalah warga mahukan kebajikan mereka dipelihara. Warga mahukan pelajaran percuma, rawatan kesihatan percuma, kediaman percuma. Bekalan asas air, api dan kemudahan jalanraya percuma. Tol dihapuskan dan pengangkutan awam ditingkatkan. Warga tidak perlukan kapal selam, jet pejuang atau loji nuklear. Warga perlukan makanan untuk hidup. Food Not Bomb.

Sesekali terfikir sampai bilakah jalan-jalan ini akan dibesarkan. Hidup mati kita dalam kereta. Pagi pergi kerja terhegeh mengejar punch card. Balik petang sesak jem tension dan panas mencari tilam. Kehidupan kita separuh dalam kesesakan dan asap. Sampai bila-bila tuhan baru bernama kereta ini akan terus kita sembah. Ini disebabkan fikrah gila kapitalis menggalakkan warga untuk memiliki kenderaan persendirian. Berhutang dengan bank bayar bulan-bulan. Lihatlah alam mengamuk dek kerana asid racun asap yang kita lepaskan. Mari kita sama-sama mati terbunuh di jalanraya atau gempa bumi macam di Padang. Jangan salahkan Tuhan dalam hal ini. Kita sendiri yang memilih untuk menyembelih diri sendiri.

Tiba masanya untuk daulah berfikir dan bertindak untuk mencari solusi masalah ini. Kesesakan ini membuatkan jiwa warga menjadi kacau. Lihat saja di dada akhbar kes-kes jenayah semakin hari semakin meningkat. Terbaru bunuh mak dengan pisau belikat. Tekanan jiwa dan perasaan membuatkan hidup warga tidak tentu hala. Peduli apa dengan 2-3 orang pimpinan PAS yang mahu masuk UMNO. Masuklah parti jawa apa sekalipun. Apakah mereka tahu anak-anak muda Melayu juara menagih dadah. Apakah mereka ambil pot anak-anak gadis murtad masuk agama Hindu. Itu semua mereka tidak ambil pot. Mereka lebih pentingkan poket mereka penuh.

Akhirnya kita perlu berubah. Kita perlu berani berubah. Anak-anak muda harus bangkit dari mimpi lena yang panjang. Keluar dari zon keselesaan. Tugas anak-anak muda hari ini cukup penting dan diperlukan. Kita perlu mencerahkan lagi fikrah umat Melayu agar tidak terus bonsai pemikiran. Jangan diperbodohkan dengan homisid. Kita perlu terlibat dalam perkembangan PES (politik, sosial dan ekonomi) dalam negara. Kita perlu bersedia untuk memimpin warga daulah.

Kepada Yang Mulia Tuanku Muhriz, Daulat Tuanku; Sembah Patik Harap di Ampun. Semoga Tuanku Pro- Kepada Perubahan dan Pencerahan Anak Muda Segala Bangsa ~

3 comments:

amar husaini ismail said...

KAMI HARAPKAN PENCERAHAN...:)

mira said...

alhamdulillah, mudah juga untuk saya pulang ke kampung lepas ni!

minta izin linkkan entri ini dari blog :)

Nur said...

salam

sangat suka entry ini

yah..been waiting for those changes!