when imagination comes true


Cita-cita untuk membina sebuah akademi sendiri telah lahir sejak di tahun awal matrikulasi lagi. Pada waktu itu saya mengimpikan untuk memiliki sebuah pusat latihan untuk menjalankan aktiviti dan program konsultan sendiri. Jika tidak dengan bantuan sahabat seperjuangan mungkin cita-cita ini tidak akan tercapai. Pengalaman di dalam SPINS sungguh bermakna dan telah memberikan satu pendedahan akan cita-cita seorang anak muda yang ingin menjauhi dunia stereotaip dan tipikal. Maaf jika kenyataan ini persis mengulangi skrip yang sama.

Nah! Ini bukan lagi zaman berangan-angan. Ini bukan lagi zaman merancang. Tahun 2009 adalah tahun untuk melaksanakan perancangan yang diimaginasikan sekian lama. Di rumah saya sendiri abah membelikan satu almari khas untuk modul-modul yang saya dokumentasikan sejak zaman sekolah lagi. Fail yang tersusun rapi membuatkan saya puas. Puas dengan usaha dan segala cabaran yang telah ditempuhi. Zaman remaja yang dilalui kini semakin berlalu. Kita sudah semakin tua. Masa terus berlalu dan berlari. Saya tidak mampu mengejar masa.

Tiada azam untuk tahun baru. Saya hanya mahu laksanakan apa yang saya suka. Jika saya ingin buat company saya buat company. Jika saya ingin beli Toyota Harrier saya boleh beli. Jika saya ingin berkahwin saya beli perempuan. Namun ini bukan masanya untuk hal itu kerana ALTIS bagi saya begitu penting. Tanah 8 ekar di Kampung Kundur Ulu, Rembau bakal menjadi tapak sejarah. Anak muda SPINS bakal mempunyai sebuah resort latihan agro-tourism yang tersohor.

Bila orang melangkah setapak kita melangkah 3 tapak. Mendahului orang lain. Itu kuasa perancangan. Bila orang ada ijazah kita ada master. Bila orang ada master kita ada 2 PhD. Mengapa letakkan diri kita dengan nilaian kejayaan orang lain. Latar belakang dan suasana kita dibesarkan bukankah berbeza. Kita tidak akan mengenali diri selagi kita jadikan orang lain sebagai indikator bagi kejayaan kita. Selepas ini saya ingin menjadi manusia baru. Saya ingin membuat perubahan kerana saya pro-perubahan. Saya hanya ingin jadi anak muda yang bebas.

Usaha menarik investor ke ALTIS sedang berjalan. Sesiapa yang ingin menjadi rakan kongsi atau melabur di ALTIS dipersilakan. Kita bersama berkongsi fikrah anak muda alaf baru yang mahukan dunia ini menjadi milik mereka dengan panduan Sang Pencipta. Kita mahu buktikan yang anak muda Melayu boleh berjaya dan benci kepada kemiskinan. ALTIS bakal mencatat sejarah baru bagi anak-anak muda Negeri Sembilan. Sekalipun kita mati maka kita tidak akan berganjak dari cita-cita ini. Semoga ini menjadi inspirasi anak-anak muda Palestin untuk terus berjuang walaupun kita tidak pernah mengenali. Tetapi doa kita tetap sama bukan?

2 comments:

Anonymous said...

Salam perjuangan.
Ya,ya akhi.Doa kita tetap sama.

Semoga terus maju kedepan.

Anonymous said...

Tahniah, teruskan usaha, Insya Allah ada apa2 bantuan saya boleh membantu! Lagi pun dah dekat ngan umah den :)