paving a way towards a success


1. Kelmarin saya dan rakan-rakan di Akademi Latihan Tinta Strategi (ALTIS) bermesyuarat dan berbincang tentang agenda dan projek bagi Tinta Strategi Management tahun 2009. Syukur pada Allah kerana banyak sekali idea dan perancangan yang dikeluarkan. Semoga dengan semangat dan kesungguhan ini membuktikan bahawa kita anak muda Melayu yang tidak stereotaip dan hanya tahu berdemonstrasi. Kita harus buktikan dengan amalan dan tindakan. Untuk saya saya memilih membangunkan idea dan perancangan sendiri.

2. Dianggotai oleh anak muda berkelulusan tinggi - antara kami ialah jurutera Sime Darby, doktor di hospital kerajaan, peguam, arkitek dan pensyarah berkelulusan PhD, kami akan mengorak langkah membina sebuah kumpulan konsultan bagi mendidik dan melatih anak bangsa kami supaya menyedari hakikat dan peranan mereka hari ini. Suasana hari ini cukup mendesak untuk kita semua bangun dari tidur yang lena. Malam tadi saya bermimpi bahawa saya memakai baju perang.

3. Bagi saya kita semua bukan tidak boleh untuk membuktikan sesuatu. Cuma tiada insan yang boleh menasihatkan kita dan membimbing kita untuk lebih bersemangat. Saya bersyukur mempunyai mentor yang sangat bagus dan bersemangat baik di bidang guaman, perancang kewangan dan juga motivasi pembangunan insan. Saya sering diingatkan bahawa air yang jernih tidak akan mengalir dari telaga yang keruh dan air yang keruh juga takkan mengalir dari telaga yang jernih.

4. Dalam karier ini saya sering diingatkan supaya memilih untuk bergaul dengan orang yang positif. Saya dilarang untuk bercampur dengan manusia negatif kerana ini akan mempengaruhi pemikiran dan emosi kita untuk merasai lemah semangat dan berputus asa. Dalam sesi motivasi saya di sekolah asal saya di Seremban saya selalu mengatakan bahawa tiada orang yang gagal dalam dunia ini, cuma ada orang yang berhenti dan berputus asa (quitter).

5. Agak kecewa apabila anak muda Melayu mudah kecewa dan berputus asa dengan kegagalan. Tidak mahu jadi peguam kerana kerjaya ini suka menipu dan memanipulasi orang lain. Tidak mahu jadi engineer kerana kerjaya ini lasak dan bersentuh lelaki perempuan. Tidak mahu jadi doktor kerana kerjaya ini menuntut seseorang itu bekerja 40 jam termasuk on-call. Senang cerita pilih untuk jadi guru JQaf ataupun pensyarah di USIM.

6. Ini play-safe. Kita suka duduk dalam comfort zone. Sebab itulah sehingga hari ini umat Islam di Palestin masih diseksa dan disembelih. Sebab itulah sehingga kini kita umat Melayu masih di belakang kaum Cina dan India dari sudut pendapatan per-kapita. Sebab itulah anak-anak muda Melayu sibuk bekerja dengan towkey Cina India dengan gaji 2-3 ribu sebulan. Sebab itulah sehingga ke hari ini ramai yang sedar Islam dalam cengkaman tetapi masih leka dengan video games dan movie. Maafkan saya jika kenyataan ini berbaur kepoyoan.

7. Be gutsy. Pedulikan apa orang kata. Kita mempunyai kepercayaan terhadap apa yang kita lakukan. Jika ia adalah perkara yang baik dan bermanfaat teruskan. Meskipun ia kelihatan kecil, namun kesannya mungkin besar pada masa akan datang. Seperti paku di rumah kayu, kelihatan kecil namun peranannya ada dan penting.

8. Teruskan usaha kita dan semailah ukhuwah sesama kita. Kita kan bersaudara. Palestin tak dapat diselamatkan dengan hanya Pak Lah atau Tuan Guru Nik Aziz seorang. Setidak-tidaknya kita mesti bersama beriringan ke arah cita-cita mengembalikan khilafah itu. Ada pihak yang nak kembalikan khilafah itu kita sokonglah. Jangan berdolak dalik lagi. Jika ada yang tidak betul kita betulkan. Jangan jadi bystander atau symphatizer. Jadilah pioneer dan juga leader.

9. Kita belum lagi jadi negara maju. Oleh itu kita perlu kerja lebih kuat.

1 comments:

Nur said...

wah!

hebatnya golongan anak muda nih? dari pelbagai profession! teruskan, gambatte, dan memang benar, there is only a quitter!