Kemudaan itu adalah Satu Cabang Kegilaan

Dunia ini akhirnya akan dimiliki oleh anak-anak muda. Dunia ini bukan milik orang tua untuk selama-lamanya. Orang-orang tua harus menerima hakikat bahawa dunia telah diamanahkan kepada mereka untuk sementara waktu sahaja. Lebih tepat lagi kita katakan bahawa dunia ini kita pinjam dari anak-anak muda. Ini adalah hakikat perjalanan sejarah hidup manusia.

Dalam sejarah tamadun manusia; perkembangan, pembaharuan dan pencerahan semuanya dilakukan oleh generasi muda. Falsafah, pendapat, idea dalam semua bentuk telah dibuktikan hanya berupaya dilahirkan oleh generasi muda. Hanya yang muda berani meneroka membuka jalan untuk pembaharuan.

Isa dari Nazareth disalib dalam kemudaannya kerana melawan kezaliman dan kemungkaran. Che Guevara wafat dibunuh di zaman mudanya. Gerakan nasionalisma dan pembebasan Tanah Besar China bermula dengan gerakan pelajar 4 Mei. Indonesia merdeka kerana Sumpah Pemuda. Tun Dr Mahathir mengkritik pentadbiran Tunku Abdul Rahman di zaman kampusnya. Turkey menerbus msuk ke dunia moden melalui Young Turks. Ahmad Boestamam, Chin Peng, Shamsiah Fakeh dan kaum nasionalis yang menjana gerakan nasionalis di Tanah Melayu telah mula bergerak sebelum umur mereka mencecah 30 tahun.

Muda bererti keberanian. Keberanian di sini bermakna berani menanamkan yang tua dan melahirkan yang baru. Hanya yang muda berani menolak dan mengoyakkan bingkai-bingkai sosial lama yang mengongkong dan melemaskan masyarakat. Anak-anak muda memiliki angan-angan dan mimpi-mimpi yang boleh dijadikan cita-cita. Dari cita-cita inilah lahir idealisme untuk melahirkan sesuatu yang baru, bersih, bertamadun dan menarik.

Kemudaan yang direncah dengan idealisme adalah ubat bedil yang paling ampuh untuk membawa apa sahaja bentuk perubahan dalam masyarakat. Tenaga muda ini muncul kerana anak-anak muda ini masih tidak terikat dengan rantai budaya atau rantai-rantai ekonomi yang memberatkan perjalanan cita-cita dan angan-angan mereka-ingin melahirkan Negara Malaysia yang baru.

Anak muda menjadi berani kerana mereka masih bebas dari rasuah yang sentiasa ingin menjerat dan memerangkap mereka. Mereka masih suci dari rasuah budaya yang ingin memperkukuhkan segala bentuk yang lama dan yang telah pudar sinar tarikannya. Budaya yang tidak merayakan kemudaan yang bersalut dengan idealisme pasti akan melahirkan masyarakat yang malap, gelap, miskin dan lembab.

Memang betul anak-anak muda kerana kemudaan dan kurang pengalaman hidup, besar kemungkinan mereka akan melakukan kesilapan. Memang benar kerana kadangkala anak-anak muda dilihat seolah-olah tidak berupaya untuk berfikir secara matang. Tetapi harus diingat membuat salah dan silap bukan hanya dimonopoli oleh orang muda.

Berani membuat silap dan gagal dalam percubaaan adalah tanda anak muda itu telah berani melakukan sesuatu. Pembaharuan dan penerokaan dalam sejarah tamadun manusia ini penuh dengan pelbagai macam salah dan silap. Dengan melakukan sesuatu, walaupu salah barulah timbul pengalaman. Hanya mereka yang muda dan berani sahaja yang tidak takut melakukan kesalahan sebagai pengalaman. Mengumpul pengalaman juga adalah salah satu sumber ilmu.

Anak muda yang tidak melakukan kesalahan atau kesilapan adalah anak muda yang telah dituakan. Anak muda yang miskin, papa kedana dan berpendapatan bawah RM5,000 juga anak muda yang telah dituakan. Anak muda yang menentang pembaharuan dan pencerahan pada akta zalim yang menindas juga anak muda yang telah dituakan. Anak muda berani adalah peguam muda yang bangun dengan agenda pencerahan ekonomi, sosial dan politik segala bangsa dalam negara kita (TT).

1 comments:

Farah Imani said...

salam..

Erti hidup memberi..

namun perlu juga utk menerima :)

mohon dberi tunjuk ajar..

syukran sudi singgah di blog saya..