Masa Untuk Memperlahankan Kehidupan


Tiba masanya untuk kita memperlahankan kehidupan. Dalam mengejar impian, cita-cita dan harapan kita tidak boleh terlalu tergopoh-gapah. Kita perlu ada perancangan dan jalur pemikiran yang terancang, kemas lagi teratur. Tidak boleh tidak segala yang kita inginkan perlu selari dengan kekuatan, tenaga dan kudrat. Hakikatnya kita tidak boleh terlalu mengejar sesuatu di luar batas kemampuan.

Mahu cepat-cepat ini nak ke mana? Kita mahu mengejar apa sebenarnya. Kita mungkin mengejar masa sedangkan masa itu telah diperuntukkan buat kita. Masa muda adalah ruang untuk kita membina masa depan. Muda ertinya penuh idea. Kemudaan ini adalah senjata ampuh untuk menolak bingkai-bingkai sosial lama yang tidak lagi menarik dan menawan.

Sesekali kita berfikir dan merenung hati kecil kita untuk bertanya apakah jalan ini satu keputusan yang tepat dan betul. Sesekali kita sangsi dan ragu-ragu. Masa terus berjalan dengan kesangsian dan keraguan itu. Yang pasti kita tidak boleh berundur ke belakang selepas membuat sesuatu keputusan. Kita perlu terus melihat ke depan.

Kita mesti teruskan perjalanan. Ini diadun dengan sifat tabah, tegar dan istiqamah pada keputusan yang telah dibuat. Tidak pernah sekali anak-anak muda menyesali dalam hidup. Kita perlu terus berjuang. Akan sampai masanya lagi kita memakan mayat rakan kita sendiri dek kerana mahu segera dan cepat.

Demam itu satu kifarah dosa. Semoga kehidupan ini tidak dilihat begitu naif dan membosankan. Kita perlu merayakan kehidupan dengan idealisme dan jalur pandangan yang positif. Jika tidak apa bezanya kehidupan di 1Malaysia ini berbanding Kabul. Lebih baik tinggal di Gaza jika kita sudah tidak tahan dengan rencam kehidupan.

Permatang Pasir adalah manifestasi dua parti politik yang sepatutnya memperlahankan kehidupan. Jika kita terus bergaduh dan bertengkar bilakah masanya untuk kita merancang kehidupan. Selepas pilihanraya kita kembali bekerja untuk sebuah pencerahan~

3 comments:

amar husaini ismail said...

moga berehat di samping makan ubat..

p.p pergi x wan?

hazwan mohd nor said...

thanks bro.

x tau la. badan x sehat sgt ni.

AFITI said...

alhamdulillah...h1n1 juga petanda untuk manusia rehat dan berfikir..entri yang baik..izinkan sy ambil untuk letak di blog sy...