Selamat Berpuasa dan Jangan Lupa Bangun Sahur

Ramadhan satu medan untuk kita kembali kepada fitrah. Sekian lama kita hidup dalam keserabutan dan kebingungan politik. Tempoh ini kita terpaksa berpuasa daripada melakukan segala yang dilarang oleh Yang Maha Esa.

Bulan puasa yang paling susah sekali adalah mengawal diri masa membeli juadah berbuka. Semoga kita dapat mengawal perut dan pinggang kita di bulan yang mulia ini. Bulan ini bukan untuk kita melabon semua makanan yang tak pernah dijumpai di luar Ramadhan.

Sesekali teringat zaman dulu berpuasa di rumah. Waktu berbukalah yang paling meriah. Tiada manhaj politik bila berbuka. Semua tertumpu pada juadah dan hidangan. Jangan lupa berdoa di kala menunggu waktu berbuka kerana waktu itu berkat berdoa.

Bangun sahur. Satu lagi ujian politik kepada semua yang berpuasa. Apa yang boleh rembat, rembat sajalah walaupun air liur basi masih di pipi. Mimpi yang tadi masih bersambung di depan hidangan. Itu dulu. Cerita zaman kecik-kecik. Dah besar ni pun susah nak bangun sahur sebab takde orang nak kejut. Kawan kejut pun nak tak nak. Tak macam orang ada bini.

Itula orang suruh kawen awal taknak. Kalau tak raya ni dah boleh bawak anak balik kampung.

Solat terawikh. Jangan curi tulang semayang tak cukup. Kekadang buat 4-6 je. Yang lain missed dengan alasan pi toilet sakit perut. Kekadang tu tak pi langsung. Apa nak jadi anak-anak muda sekarang ni. Suruh jadi ustaz tak mahu nak jadi profesional jugak. Tapi atas alasan menuntut ilmu takpa.

Maaf hangpa semua terpaksa baca tulisan saya yang melilau ni. Sebenarnya saja nak ucap Selamat Berpuasa dan Ramadhan Kareem. Tu je pointnyer. Harap bulan puasa ni kurang cakap benda yang tak elok di samping banyakkan baca Al-Qur'an. Kalau boleh nak jadi soleh dan suci macam zaman sekolah kat SMKA SHAMS dulu ~

1 comments:

~najihahfaizahazaman~ said...

salam ramadhan.
selamat b`ibadah. :)