Catatan awal di Bulan September; Bulan Pencerahan

*Tahniah Alain Robert! Anda berjaya memecahkan tembok mustahil dalam diri anda. Anda tidak takut pada risiko. Anda telah gunakan kuasa minda anda sepenuhnya. Siapa yang berani memanjat dan berdiri di atas puncak Menara Berkembar KLCC itu. Hanya orang gila dan luar biasa sahaja yang boleh buat begitu. Alain Robert sepatutnya diberi anugerah bukan didenda RM2000! Majistret tu grad mana dulu?

Tiada yang dinamakan kejayaan jika tidak susah dan bebal di awalnya. Tiba-tiba terdetik ayat itu dalam diri sewaktu pulang bekerja. Kesibukan dan tiada masa. Sekali lagi kita bertanya. Kita mengejar apa sebenarnya. Keadaan memaksa kita untuk berfikir dan bergerak. Harga minyak yang naik telah memaksa kita bekerja lebih gigih. Terima kasih kerajaan Barisan Nasional kerana prihatin terhadap nasib kami anak-anak muda yang miskin.

Apa RON nama sekalipun hakikatnya harga minyak sudah naik. Ini tidak bermakna semua warga perlu naik minyak. Tidak perlu untuk berdemonstrasi kerana ini bulan puasa. Bulan ini kita perlu banyak bersabar dan muhasabah diri. Kita perlu banyakkan istighfar selalu. Semoga dengan ini melembutkan hati menteri untuk prihatin masalah kebajikan warga daulah.

Tiba-tiba hati tersentak lagi dengan berita di Perak. Tidak habis-habis lagi rupanya drama bersiri ini. Warga sudah muak dengan cerita bersidang atau tidak. Siapa peduli DUN Perak bersidang atau tidak. Warga lebih peduli pada perut yang lapar seharian tidak bersahur. Warga telah lupa niat untuk berpuasa lalu ambil keputusan untuk tidak berpuasa. Lupakan cerita tangkap menangkap di negeri pasir berdengung itu.

Akhirnya kita kembali kepada tugas asas kita iaitu memimpin pencerahan. Kita rupanya tiada banyak pilihan. Kita mesti berusaha untuk mencipta sebuah kehidupan yang ideal dan sejahtera. Tugas ini perlukan fokus dan usaha gigih sepertimana gigihnya generasi terdahulu berjuang untuk kemerdekaan. Siapa kata saya tidak patriotik. Siapa kata saya tidak cintakan seseorang yang bakal menjadi suri dan teman. Seorang lelaki pastinya punya hati dan perasaan.

Cinta itu boleh membawa kita maju atau mundur. Fikirkanlah~

2 comments:

amar husaini ismail said...

RO=ROSMAH N=NAJIB

RON!

hazwan mohd nor said...

hehe.

kreatif ko mar. chayok bro.