Selepas Seminggu Berhari Raya; Kembali Bekerja

Cuti raya kali ini memang agak istimewa. Peluang untuk bersama keluarga sesuatu yang menjadi kegembiraan semua. Tradisi ziarah-menziarahi dan bermohon kemaafan adalah satu kemestian buat semua warga. Hari Raya membolehkan kita untuk bergelak ketawa sepuasnya. Tiada makna raya jika tidak gembira. Masa yang ada kita gunakan untuk bercerita 1001 benda yang kadangkala tidak ada kaitan dengan diri kita. Buka mulut nganga luas-luas makan kueh raya sambil tengok Beyonce Knowles.

Mengapa tidak Eidulfitri ini disambut setiap hari setiap masa. Mengapa para majikan tidak memberi cuti raya sepanjang tahun agar kita sentiasa dapat bergelak ketawa bersama keluarga. Ini sudah tentu sesuatu yang mustahil. Jika soalan ini diajukan kepada bos sudah tentu kita kena tempeleng. Jawapannya kita tidak boleh beraya setiap hari setiap masa sepanjang tahun. Kita perlu bekerja untuk mencari kepala agung. Jika tidak kita akan sama-sama masuk gaung. Jangan biarkan bini di rumah meraung-raung.

Selepas berhari raya maka tiba pula pilihanraya. Belum habis beraye di rumah awek cun tiba-tiba minda warga disesakkan dengan berita-berita politik saban hari. Ini betul-betul potong stim. Mahu calon ini tak mahu calon itu. Che Det kata tolak calon rasuah dan pilih calon yang tidak rasuah. Jangan sesekali berani membawa lemang dan ketupat kepada tentera di kem sebaliknya bawalah risalah calon pilihanraya. Sesiapa yang membawa rendang dan daging serindit ada potensi untuk ditembak mati di dalam kem. Kurang ajar tak tahu ke raya dah habis.

Maka tinggallah awek cun keseorangan tanpa sms dari kekasih hati. Kekasih sibuk dengan kempen untuk pastikan projek membuat longkang U tidak lari. Jika tidak mustahil untuk membina mahligai batu-bata indah buat kekasih. Sepasang mempelai takkan mampu bercuti di Bali jika tiada projek kelas F berjalan. Mungkin mereka hanya akan mampu untuk pergi bercumbuan di Batu Maloi. Siapa tidak tahu Batu Maloi sila bertanya pada Ustaz Google. Ini confirm takde akaun facebook.

Pedulikan huru-hara yang berlaku pada Selcat di Selangor. Tumpuan warga kini pada Bagan Pinang. Ku pinang-pinang tak dapat-dapat. Akhirnya ku bawa lari ke Sempadan Siam. Anak-anak muda pasti gembira dapat merempit dalam suasana penuh meriah. Tidak perlu litar F1 untuk anak muda belia ini. Litar ini tidak cool sepertimana jalan pantai Telok Kemang. Angin pantai membuatkan minah bergetah tidak mahu turun dari bertonggeng di atas motor balak macho. Berentot-entot di pantai Bagan Pinang?

Lupakan samaada Isa Samad menjadi calon atau tidak. Kita tetap hidup sebagai warga yang berfikir dan bergerak. Daripada fikir pasal Isa lebih baik kita pergi Bukit Jalil tonton Konsert Michael Learns to Rock. Pemuda Pas tolong jangan bantah kami nak pergi tengok konsert~

5 comments:

sinar mentari said...

complicated sungguh ayat abg hzwn nie...tp penuh bermakne:) seronok nmpak berhari raye...xkirim pon duit raye tok saye:)

hazwan mohd nor said...

syera,

complicated sangat ke? ;)

nti abg poskan melalui facebook ye.

hehe.

sinar mentari said...

ala,mane best post kat facebook:)
bank in kan ar...
1ooo @ 2ooo jer..haha...abg hzwnkan kaye...
aah,complicated cm abg hzwn:)

KJ said...

seribu dua tu bukan duit raya dah tu,
itu duit hantaran....

hazwan mohd nor said...

ha-ha

aah y banyak tu =)