Ketakutan dan Kebodohan


Jangan bagi alasan sibuk untuk kita tidak menulis. Kita sibuk dengan apa sebenarnya. Kesibukan kita tidaklah seperti sibuknya warga Syria menahan kesakitan dan kesengsaraan akibat peperangan. Kerana kuasa dan wang, Basyar Al-Assad menjadi gila. Kerana tidak mahu kehilangan kuasa, ratusan warganya diperangi dan dibunuh. Ia bukan lagi soal Sunni atau Syiah, tapi soal seekor binatang berwajah manusia yang sanggup merogol dan membunuh warganya sendiri. Tahniah kerana memberi peluang Amerika dan Israel campurtangan. Akhirnya negara tergadai kepada kapitalis dan zionis. Akhirnya Islam ini hanya menjadi agama omokan kaum lain yang menyangka kita kita bangsa pengganas dan pembunuh. Bangsa tidak bertamadun. Bangsa yang suka berperang sesama saudara. Bangsa yang suka memusnahkan negara sendiri. 

Apa lagi yang kita mahu ? Semuanya telah tersedia di depan mata kita. Lupakan PRU13 yang telah berlalu. Lupakan penipuan. Lupakan tentang dakwat kekal. Yang penting kita tahu selepas PRU13 harga barang dan kos sara hidup akan menjulang naik. Gaji naik tapi cukai juga naik. Surat saman menyaman bertimbun dan berkeliaran. Inilah masa untuk membuat keuntungan dan menebus semula perbelanjaan. Inilah masa untuk bekerja lebih keras demi keluarga. Keluar pagi balik pun pagi. Keluar malam balik pun malam. Tiada masa bersama keluarga dan isteri. Tiada masa untuk pulang ke kampung semata-mata mencari wang untuk menampung kos hidup di bandar. Sebenarnya kemenangan mana-mana pihak tidak mengubah apa-apa. Sebenarnya perubahan itu hanya boleh dibuat anak-anak muda. 

Anak-anak muda semakin dewasa dan tidak muda lagi. Anak muda bakal menjadi tua. Anak muda dulu mat rempit sekarang mat rembat. Anak-anak muda itu terus hidup dan berjalan untuk hidup. Lupakah anak muda itu kepada pengajian dan pendidikan. Lupakah pada masa depannya. Masa depan negara ini di tangan anak-anak muda. Hidup mati sekalipun tidak akan mampu membawa kemajuan untuk warga Belaga. Bot karam itu tertimbus selama-lamanya. Sungai macam laut. Air deras macam kereta Ferrari dipandu di Lebuhraya Utara Selatan. Kita takkan mampu berubah sekiranya tiada keberanian. Kita takkan berjaya sekiranya tidak berusaha. Pergantungan dan pengharapan pada manusia akan membawa hasil yang sia-sia. 

Arakian selepas PRU berlakulah jerebu. Asap mengelubungi warga di segenap pelusuk negara, Asap yang membawa kita berfikir - mengapa asap ini hadir pada kita. Banyakkah dosa kita sehingga Tuhan turunkan asap ini. Mungkin asap ini suatu tanda kerdilnya kita. Dengan asap pun tidak mampu melawan inikan pula dengan sangkakala. Dengan asap pun kita lemah inikan pula dengan cabaran hidup yang menggunung. Takutkah anak-anak muda itu dengan cabaran. Takutkah anak-anak muda itu dengan kemiskinan dan kesengsaraan. Takutkan anak muda itu dengan kesusahan. Takutkah anak-anak muda itu dengan kematian. Selama ini mengapakah warga di Chow Kit boleh terus hidup. Kita tidak punyai akaun di Swiss atau British Virgin Island. Kita tidak punyai harta di London, Paris dan Zimbabwe. Kita tidak ada saham di FGV. 

Masa untuk berubah. Perubahan berlaku setiap masa dan ketika. Kita sebenarnya tidak hidup untuk hari dan akan datang. Kita hidup untuk masa yang telah berlalu. Sejarah kita adalah kehidupan kita. Masa akan tiba untuk kita menjadi terkenal dan ternama. Punya banyak harta. Duit den bertingkek-tingkek. Tapi akhirnya kita sedar kita tidak perlukan semua harta duniawi itu. Kita cuma perlukan berus gigi dan ubat gigi setiap pagi. Kita cuma perlu bangun awal pagi berjumpa pelanggan. Kita cuma perlu carik wang untuk gembira membeli sebungkus nasi dan air kelapa muda di pasar malam. Anak-anak muda tidak pernah putus ada dengan hidup. Anak-anak muda hidup dengan kerepek dan kretek. Bilakah dunia ini akan jatuh ke tangan anak-anak muda. Anak-anak muda yang berani, berani berangan-angan dan tidak takut dikatakan gila. Hidup hanya sekali. Berusahalah. Semoga Tuhan memberkati kita semua. Kita adalah fighter. 

0 comments: