Warkah Untuk Anak-Anak Muda


Hari ini - 3 Mei 2013. Dua hari sebelum Pilihanraya Umum ke-13. Menjelang lewat malam 5 Mei 2013 nanti kita akan lihat keputusan kepada ibu segala pemilihan ini. Memilih siapakah yang akan memimpin negara kita. Memilih siapakah kapten kapal bernama Malaysia yang kita cintai ini. Sudah 56 tahun negara kita merdeka. Sudah 29 tahun juga kita hidup. Mencari sebuah makna kehidupan. Berfikir dan bergerak. Berfikir tentang sesuatu yang sangat penting - MASA DEPAN. 

Kita melihat apa yang berlaku di sekeliling kita. Kita muhasabah diri. Apa yang patut kita lakukan di sekeliling kita. Di situlah anak-anak muda akan mula sedar bahawa kehidupan ini sebenarnya sangat singkat. Oleh itu kita mesti percaya kepada perubahan. Manusia berubah. Alam berubah. Kehidupan kita sebagai anak muda juga berubah. Kita tidak akan selamanya tinggal dalam dunia varsiti. Kita tidak akan selamanya bujang. Kita akan berubah. Kita mesti berubah. Kita mesti membawa diri kita ke hadapan. Kita mesti memilih pemimpin yang boleh membawa kita kehadapan. 

Apakah kita lupa selama ini apa yang terjadi dalam masyarakat kita. Apakah kita lupa bahawa kehidupan anak-anak muda selama ini begitu sengsara. Anak-anak muda dibeban dengan segala jenis masalah dan derita. Lupakah siapa yang menghempap masalah ini kepada anak-anak muda ini. Lupakah siapa yang membuatkan anak-anak ini hanya berdiri di pinggiran jurang kemusnahan dan keaiban. Benar politik itu menyusahkan tetapi politik itu juga yang membawa jalan keluar kepada kesusahan. Benar politik itu kotor tetapi denga kuasa politik itu juga boleh membersihkan kekotoran. Kita tidak selamanya jadi bodoh dan hina oleh kerana generasi tua yang selalu anggap anak-anak muda tidak matang, mudah ditipu dan direndah-rendahkan. Anak-anak muda tidak lagi bodoh dan hina seperti dahulu. Kita inginkan perubahan. 

Cukuplah derita yang kita hadapi selama ini. Cukuplah 56 tahun kita lihat negara kita hanya memberi manfaat kepada segolongan yang kaya raya, tetapi anak-anak muda terus merempit di jalanan tanpa halatuju. Anak-anak muda tidak ditunjukkan jalan kepada perubahan. Akses kepada kekayaan hanya dimonopoli oleh sesetengah golongan yang terlalu tamak dan tidak memberi peluang kepada anak-anak muda. Anak-anak muda hanya dibiar melukut di tepi gantang. Anak-anak muda terpaksa survive untuk hidup dalam dunia penuh cabaran. 

Hakikatnya pilihan di tangan kita. Kita yang memilih. Kita yang memnagkah. Pilihlah untuk perubahan. Tolonglah buka minda luas-luas dan fikirkan, apakah kita mahukan pemimpin yang sama seperti semalam. Apakah kita mahu isu PTPTN, kos sara hidup yang mahal menggila terus membelenggu diri kita. Apakah kita tidak mahukan pembaharuan. Apakah kita takut dengan perubahan. Hanya orang bodoh takut dengan perubahan. Hanya orang yang cetek akal masih berfikir soal bangsa sendiri, bersikap rasis perkauman sedangkan kita saling bergantung antara satu sama lain. Yang patut kita bersikap racist adalah dengan taikun2 yang memonolopi ekonomi sehingga taraf gaji kita begitu rendah. Korupsi dan penyelewengan. Itulah punca utama rosaknya ekonomi umat yang mesti kita hapuskan. Untuk anak-anak muda, pilihlah kerajaan baru yang baik pada 5 Mei nanti. Masa untuk perubahan. Ini kali lah !! 

2 comments:

Anonymous said...

Тhiѕ is the perfect webpage for anybody ωho wisheѕ to understand
this topic. You know а whole lot its almost
tough tο aгgue ωith you (nοt that I actually wоuld want tо…HаHa).
You сertainly put a fresh spin οn a topiс which has bеen wгitten аbоut for deсadeѕ.

Wondeгful stuff, just wonԁerful!

Visit my web-site - linked website

tenku butang said...

133

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/