Selamat Tinggal Tahun Penuh Ujian

Saya tidak percaya. Tapi orang kata tahun 2010 itu adalah tahun ujian buat saya. Mungkin benar mungkin tidak ramalan itu. Apapun masa itu tetap berlalu dan saya telah melalui semua itu dengan jayanya. Di duga dan diuji dengan cubaan-cubaan yang memeritkan dan bisa memedihkan hati. Saya tetap tabah dan teguh. Percaya bahawa awan hitam akan berarak lalu. Cahaya fajar baru akan menjelma dan seterusnya adalah masa untuk mengisi kehidupan. Masa itu umur bukannya emas kata seorang pakar motivasi.

Apapun yang kita lakukan kita mesti percaya bahawa kita akan berjaya akhirnya. Melalui proses kejayaan itu bukanlah suatu yang mudah. Di sana menuntut kesabaran dan ketabahan. Pembelajaran itu tidak pernah berhenti kerana setiap hari kita belajar sesuatu yang baru. Sama seperti bayi yang baru lahir hingga pandai berlari. Maka, setiap langkah itu adalah tapak-tapak yang kita untuk ke mercu jaya. Percaya sahaja bahawa akhirnya kita akan sampai ke seberang sana. Rempuh saja halangan itu dan jangan lihat lagi ke belakang. Kata John F Kennedy "Mereka yang hanya pandang masa lampau dan masa kini pasti akan terlepas masa depan."

Sememangnya masa lalu berharga tetapi itu tidak cukup berharga sekiranya ia menyekat masa depan. Berfikir ke depan itu adalah satu seni. Jika anda tidak bersiap sedia untuk masa depan hari ini, anda hidup dalam masa lampau esok. Soalnya sanggupkah kita hidup dalam bernostalgia tentang masa lampau. Persetankan semua itu. Hari ini, bukan si besar yang makan si kecil. Sebaliknya, si pantas yang makan si perlahan. Jesteru masa itu adalah kepantasan. Mesti pantas mencipta peluang. Mesti pantas merebut pengalaman di depan mata.

Jesteru perubahan yang pantas memerlukan kita berkebolehan menyesuaikan diri dengan pantas. Untuk berbuat demikian, kita mesti berkebolehan belajar dengan pantas. Ingatlah, semua perkara akan terus berubah. Dasar kerajaan berubah. Harga barang berubah. Selera manusia berubah. Perniagaan statik berubah. Undang-Undang berubah. Mahkamah masih tidak berubah. Satu-satunya yang tak akan berubah adalah keperluan kita untuk mencapai prestasi seperti yang diharapkan.

Semoga tahun 2011 adalah tahun untuk kita berubah ! InsyaAllah kemenangan adalah milik kita !

3 comments:

mohd hanis said...

2010 alone, 2011 ada teman. nice nice. Bang, keratan akhbar abah tu minta laminate , frame gantung kek umah. niceee! Semoga lebih extraordinary tahun 2011!

Hazwan Mohd Nor said...

InsyaAllah dik. Together we make the history. Ameen.

面具 said...

85cc成人片
線上免費看a片
台灣美女寫真集圖片館
通博歐博百家
真人荷官
視訊色妹妹
免費賽車美女寫真
龍筋保養油壓舒壓按摩
推薦紅利