Cabaran Terbesar Adalah Diri Kamu Sendiri

Apabila kita disuruh bercakap tentang cabaran remaja Islam masa hadapan, maka apakah yang paling baik untuk kita cakapkan. Berteori tentang masalah remaja masa kini. Menghempap segala masalah pada anak-anak muda. Anak muda Melayu jadi mat rempit. Anak gadis Melayu jadi bohsia mengandung anak luar nikah. Anak muda Melayu murtad dan sembahyang di gereja. Nah mendidih otak anak-anak muda Melayu dihempap 1001 macam masalah. Cukuplah daulah dan Harian Metro memburukkan nama anak muda Melayu. Kita sepatutnya bercakap soal penyelesaian dan jalan keluar. Kita sepatutnya bercakap soal bagaimana kita ingin merubah semua perkara negatif yang dimomok pada bani Melayu. Kita bercakap soal pencerahan. Ya, pencerahan untuk anak-anak muda Malaysia.

Tiada jalan paling baik untuk keluar dari kemiskinan itu melainkan pendidikan. Benar, pendidikan yang baik dan sempurna itu merubah. Ilmu itu membawa cahaya dan pencerahan. Maka cara paling baik untuk kita menjadi bangsa maju dan berjaya ialah belajar ilmu. Bukan ikut cara TV3 mendoktrin minda bani Melayu dengan cerita hantu. Apa kejadah zaman dunia tanpa sempadan sibuk menayang cerita hantu. Cukuplah membodohkan umat Melayu. Kita dah cukup muak dibodohkan siang dan malam. Bodohkan bani Melayu sampai habis tergadai tanah umat Melayu di Kampung Baru.

Apabila Wikileaks muncul dengan berita-berita sensasi kita terkesima. Maka rahsia itu tidak lagi menjadi rahsia. Singapura sememangnya pangkalan data dan keselamatan Amerika di Asia Tenggara. Maka apa lagi yang kita pelikkan, bahawa musuh-musuh Islam itu sentiasa mengintai kita. Sejarah tidak pernah berbohong. Tidak akan redha mereka selagi kita tidak mengikut cara hidup dan gaya mereka. Kekuatan yang ada adalah kesatuan umat. Kekuatan yang adalah persaudaraan kita sesama warga. Jesteru kita menolak para cukong yang sentiasa tamakkan harta daulah. Warga menolak pembangunan palsu yang memusnahkan jatidiri warga semua bangsa. Warga mahukan makanan dan minuman. Air bersih yang mampu oleh warga miskin bandar. Ruang yang cukup untuk anak-anak kecil itu bermain dan beriadah. Oleh itu monopoli terhadap air harus dihentikan. Warga perlukan air dan minyak untuk terus hidup.

Shahdan, cabaran terbesar kamu adalah diri kamu sendiri. Hanya orang mati yang tidak boleh mengubah minda mereka. Mengapa kamu terlalu takut kepada perubahan. Oleh sebab rasa takut pada perkara yang tak diketahui, kita takut pada perubahan. Perubahan itu tetap berlaku Hazwan. Satu-satu perkara yang tetap berlaku adalah perubahan. Maka dari bujang kepada berkahwin itu perkara biasa. Tidak adakah lagi perkara yang lebih besar dari fikiran manusia biasa. Tidak adakah dunia yang lebih sempurna. Tidak adakah lagi kehidupan yang bisa membuatkan kita saling menghargai sesama. Jesteru apa yang berlaku di Parlimen itu begitu mengecewakan. Hak untuk bersuara itu dinafikan. Di manakah nilai kita yang bernama insan.

Jika anda hanya mahu yang mudah, maka akhirnya, anda tidak akan mempunyai yang senang.