Mengapa Anak Muda Itu Membunuh, Terbunuh

Poor people think short term
Wealthy people think long term

Memang benar. Suasana yang ada pada hari ini begitu mengasak kita. Warga tertanya-tanya siapakah dalang di sebalik pengeboman gereja. Dalam sejarah tidak pernah berlaku keadaaan di mana rumah ibadat menjadi medan untuk menunjukkan rasa ketidakpuasan hati. Sedang dalam peperangan sekalipun, tidak boleh sekali mengapa-apakan rumah ibadat walau kepercayaan apa sekalipun. Di manakah anak muda Malaysia belajar semua ini. Siapakah penasihat mereka. Semua ini menjadi titik persoalan yang mungkin boleh dirungkaikan sekiranya warga berfikiran kritis dan kritikal. Apco Worldwide sudah tentu gembira sekiranya warga menjadi matang.

Kesedihan kita melihat warga tua dan anak gadis dibunuh di Kampung Bukit Rokan, Gemencheh baru-baru ini masih belum hilang. Betapa hari ini keadaaan mengasak anak-anak muda untuk berkelakuan binatang. Soalnya mengapakah anak muda berumur 32 tahun itu membunuh. Warga difahamkan anak muda itu tidak bekerja. Apakah hari ini tiada lagi peluang kerja untuk anak-anak muda. Adakah kehidupan hari ini begitu mendesak sehingga jiwa anak-anak muda itu menjadi kacau. Bayangkan ingin membeli sebatang rokok tidak semurah dahulu. Ingin bergerak ke sana ke mari adalah kos. Segala-galanya perlukan fulus. Daripada hidup lebih baik mampus.

Keperitan hidup warga bila harga teh tarik naik 2o sen tidak dapat tertanggung apabila melihat para cukong terus membuat keuntungan. Tidak cukupkah merampas tanah orang Melayu di kampung. Kini towkey2 besar melabon pasir Silika untuk dijual kepada rakan karib Singapura. Tidak cukupkah komisyen menjual enjin jet pesawat sehingga semua hasil mahsul negara ingin dijual. Jual lah kesemuanya kerana warga rela untuk melihat semua itu dijual. Jika masih ada lagi seluar dalam warga yang dibeli di Pasaraya MyDin pun rasanya masih lagi boleh dijual.

Anak-anak muda itu lahir untuk melihat keamanan bukan peperangan. Sekiranya harta dan kekayaan itu masih tidak cukup, jangan perjudikan nasib mereka. Binalah bangunan pencakar langit lebih tinggi dari Burj Khalifah itu, tetapi harus kita pastikan perut setiap warga diisi dengan pendapatan yang bersesuaian. Cukai sana sini begitu memeritkan. Parking kereta pun diswastakan. Peruntukan kesihatan warga dikurangkan. Apa lagi yang tinggal selain anu yang telah disunatkan.

7 comments:

diya said...

abg wan kg bukit rokan ke Kg Batang Rokan, Gemecheh, Tampin???
sy bce kat metro kg btang rokan..hehehe..

Hazwan Mohd Nor said...

batang dengan bukit lebih kurang sama jew..hahaha

diya said...

ish x sme la..ayah sy bru je bertukar ke bukit rokan..terkjut taw..huhuhu

Hazwan Mohd Nor said...

yeke. okla. abg defence ayah.

Dr Afifah said...

pelik,kenapa dia membunuh,cikgu razak cakap orang tu sakit mental..

sy rasa dia terlebih dari sakit mental..(",)

Hazwan Mohd Nor said...

ada sesuatu yg menyebabkan dia sakit mental. check it out.

Anonymous said...

Good day, sun shines!
There have were times of hardship when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright stupid person.
I have never imagined that there weren't any need in large initial investment.
Now, I feel good, I begin take up real income.
It gets down to choose a correct companion who utilizes your funds in a right way - that is incorporate it in real deals, parts and divides the profit with me.

You may get interested, if there are such firms? I'm obliged to answer the truth, YES, there are. Please get to know about one of them:
http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]