Hargai Sebuah Perjalanan

Akhirnya kita semua tahu bahawa perjalanan menuju jaya itu bukan mudah. Terlalu banyak cabaran dan rintangannya. Walau apapun nama ujian dan tribulasi itu, kehidupan tetap perlu dipandang positif. Dunia adalah penjara bagi orang mukmin. Halangan dan ujian itu tetap ada. Kadangkala diri kita sendiri yang mewujudkan halangan dan ujian itu. Kadangkalah kita sendiri yang sengaja menenggelamkan diri dalam kelemasan. Kadangkala kita yang tidak kuat menempuh dugaan mendatang. Ada masanya kita sendiri yang berfikiran kalah sebelum kita benar-benar kalah.

Benar sekali, kita sedang menuju ke alam rumahtangga itu. Alam penuh tanggungjawab. Masa untuk kita menjadi matang dan dewasa. Masa untuk kita berfikir tentang masa depan generasi akan datang. Apakah yang akan kita wariskan pada generasi akan datang. Apakah legasi yang bakal kita tinggalkan kepada mereka. Apakah legasi Hantu Bonceng atau Minah Rempit. Apakah masa depan negara kita terletak pada sejarah Mat Indera. Apakah masa depan kita terletak pada politikus-politikus yang tidak pernah habis bicara soal kuasa. Apakah nasib kita suatu masa nanti akan tetap terbela. Maka kita akan terus hidup dalam keadaan hina-nista.

Kesibukan itu menyedarkan kita betapa masa begitu berharga. Betapa kehidupan itu mencemburui kita. Perjalanan seorang patriot perlu diteruskan. Tanpa lelah tanpa lemah. Kita sedang berfikir dan mencari jalan bagaimana. Ya, bagaimana untuk kita jadi dewasa. Bagaimana untuk kita mengubah nasib anak bangsa. Bagaimana untuk kita berubah. Transformasi bak kata daulah. Reformasi bak kata sang pencerah. Harus bagaimana untuk kita mengubah manusia itu menjadi lebih terbuka. Harus bagaimana kita ingin memimpin perubahan. Jika kita asyik berfikir tentang manusia, peristiwa dan bukannya idea. Idea untuk perubahan. Idea untuk pencerahan.

Suasana kita dasawarsa ini, mengingatkan kita tentang asal-usul. Kehidupan tak semudah yang disangka. Kita perlu berjuang. Berusaha tegas dan keras. Kita perlu bangun awal pagi untuk mencari sesuap nasi bagi anak-anak dan isteri. Kita perlu bekerja lebih masa dan waktu. Kita perlu berhijrah untuk berubah. Kita perlu mencari lebih banyak rakan kenalan yang bijak lagi berjaya. Kita perlu bersedia untuk memimpin pencerahan. Anak-anak muda itu akan terus berusaha, berani berangan-angan, tidak takut dikatakan gila dan tidak takut berkali-kali gagal.

0 comments: