Kebahagiaan Dalam Perpisahan..Selamat Tinggal Malim Nawar

Dalam kisah daulah yang bakal muflis menjelang 2019, masih berimpian besar untuk membina bangunan Parlimen baru di Putrajaya. Kos 800 juta itu bukanlah besar sangat jika nak dibandingkan dengan Burj Khalifah di Dubai. Malaysia negara kaya dan banyak minyak. Sumber hutan balak kayu kayan masih berlambak. Itu belum termasuk pasir di sungai dan di laut yang masih belum sempat untuk dijual kepada Singapura. Syukur Alhamdulillah semua ini kerana kebijaksanaan kita memilih pemimpin yang hanya menaiki kereta MyVi. Tidak ku sangka selama ini warga mempunyai First Lady. Rupanya First Lady bukan hanya menjual bikini tapi juga menjual iklan tajaan American Company. Apakah First Lady adik beradik kepada Lady Gaga hanya Tuhan Yang Maha Esa Maha Mengetahui.

Terima kasih daulah yang begitu prihatin kepada Istana Kayangan Sang Raja. Memang benar keselamatan dan kesejahteraan Raja Gopal itu sangat penting. Mana mungkin Raja Gopal tinggal di Istana yang murah dan lekeh lagi busuk. Apa barang Raja Gopal tinggal di rumah teres di Seremban Selatan. Binalah yang gah lagi masyhur untuk menjaga imej Malaysia di mata Apco Worldwide. Warga mesti mendahulukan Raja yang selama ini memayungi kita semua. Istana Lama itu boleh djadikan pusat lumba kuda. Nenek moyang kaya raya. Tergadai seluruh harta benda. Akibat sengketa sesamalah kita. Raja kita selamat bertakhta.

Selama ini apakah kau tidak pernah rasakan bahagia. Apakah kasih sayang yang diberikan oleh First Lady selama ini tidak cukup. Anak muda itu tidak tahu bersyukur. Belajar dari tadika sehingga universiti semua subsidi. Daulah memberi biasiswa tiada pinjaman. PTPTN itu apa. Ia hanya jenama biskut untuk anak-anak muda itu makan. Pedulikan anak muda bijak pandai segala bangsa untuk dapat biasiswa. Membangunkan The Greater Kuala Lumpur itu lebih penting. Pertahanan negara itu soal kedua. Lapangan Terbang TUDM di Sungai Besi itu wajib distruktur semula. Gerombolan tentera hanya layak duduk di dalam hutan banar dan tepi laut Teluk Kemang. Akhirnya tiada apa yang tinggal untuk warga yang dalam kesusahan.

Selamat tinggal untuk kau Malim Nawar. Habis madu sepah dibuang. Harapkan pagar, pagar makan padi. Pergilah ke Penshawar. Pergilah ke Kabul. Pergilah ke Fallujah. Kau akan temui kebahagiaan di sana. Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum. Bunga yang layu pada musim luruh. Shahir pun takkan mampu memberikan kau kebahagiaan. Dia pun masih terkial belajar di UIA. Mana mungkin anak muda itu memberikan kau wang berjuta-juta untuk membeli kondominium dan padang golf. Mana mungkin anak muda itu memberikan kau projek Kementerian Pertahanan. Kau hanya boleh balik ke Bangladesh membaca Al-Ma'thurat di tepi Sungai Gangga.

Biarkan kapal Zim Lines Israel Navigation itu berlabuh di Pelabuhan Kelang. Bukankah kapal itu membawa makanan dan keperluan kita semua. Makanan McDonald, Sabun Lux, Bedak Johnson & Johnson, Seluar Timberland, Minuman Milo Nestle dan Handphone Nokia yang kita semua sebagai pengguna pakai dan makan. Kalau tidak ada kapal itu habislah warga 1Malaysia. Sampai bila kita terpaksa hidup bergantung pada produk mereka. Itulah persoalan yang paling penting untuk difikirkan daripada berangan untuk menakluk Putrajaya. Itulah mauduk yang lebih patut difikirkan oleh anak-anak muda daripada sibuk beromen dan bercinta di laman facebook. Tukarlah status anda daripada single kepada in a relationship. Dunia ini akhirnya akan tetap jatuh ke tangan anak-anak muda.

1 comments:

Umi Nazrah said...

salam ziarah :)