Mungkin Benar Berdua Itu Lebih Baik Dari Berseorangan

Corat-coret yang kita dengar di media seminggu dua ini begitu melucukan. Minum arak, Bar dalam rumah, katak jadi Melayu dan Michelle Obama naik haji berumrah. Sejak bila pula ahli politik itu menjadi soleh solehah. Sejak bila pula agama menjadi maudhuk penting dalam penetrasi politik 1Malaysia. Sejak bila pula arak yang dijual melambak di 7-Eleven itu menjadi haram. Sejak bila pula naik haji berumrah itu tidak membolehkan susuk politik itu memiliki kuda lumba. Sejak bila pula kita menjadi sebaik-baik manusia sehingga tidak terlibat dengan bunga riba'. Harus kita mengingati bahawa semua yang wujud di sekeliling kita adalah lembaga dan tuhan yang kita sembah setiap hari.

Manusia dengan sifatnya inginkan kekuasaan. Dengan kuasa maka kita boleh menguasai dan memiliki punca-punca ekonomi dalam negara. Dengan kuasa kita boleh mencapai sesuatu yang kita suka. Dengan kuasa kita boleh merubah. Dengan kuasa juga kita boleh meruntuhkan. Hakikat yang pasti tiada manusia luhur hati budi dan nurani. Setiap sesuatu itu berpusing. Hari ini begitu. Esok mungkin berubah. Tiada ketetapan bagi sesuatu yang anjal lagi fleksibel. Kehidupan itu berfikir dan bergerak. Hulu Selangor adalah manifestasi kepada perubahan rakyat bawahan. Anak-anak muda di Kerling berharap harga petrol tidak dinaikkan.

Maka kita boleh berkata pilihanraya kecil itu sebagai 'non-event'. Tidak ada apa-apa perubahan yang bakal berlaku selepas jam 5 petang 25 April itu. Lebih baik berubah sedikit daripada tiada perubahan langsung. Hegemoni daulah yang sejak sekian lama menebal akhirnya bakal pecah. Makcik Felda telah celik IT dengan mempunyai Google Talk. Hari demi hari mereka akses internet berkelajuan tinggi. Apa yang berlaku di Parlimen itu mereka mengerti. Sebut sahaja APCO semua tahu. Ia adalah sejenis kuih yang kita boleh beli di Kuala Kubu Bharu. Sebut sahaja Yahudi semua tahu. Semua kita ada kaitan dengan Yahudi. Mengapa kita tidak jadi bangsa bijak seperti Yahudi. Mengapa kita asyik mengejar kekayaan dengan memonopoli syarikat judi.

Mungkin lebih baik untuk kita tidak terus menyerang orang itu dan ini Yahudi. Hakikatnya warga tetap dalam kelemasan. Lemas dalam permainan ahli politik tidak berkesudahan. Warga mahu makan lebih sedikit pun tidak kesampaian. Anak-anak muda hilang pekerjaan. Saman trafik dan JPJ menambah kesempitan. Warga terus miskin. Poket terus kebocoran. Harga syiling dinaikkan menambah kesengsaraan. Di manakah masa depan anak-anak kecil itu. Terus berhutang dengan PTPTN. Terus menambah hutang kereta dan beban rumah. Terus berhutang ceti dan ah long hingga hujung nyawa. Tanah diusahakan di sangka milik sendiri. Harapkan pagar pagar makan padi.

Semoga Tuhan merahmati manusia-manusia baik yang ingin berbakti. Manusia baik ialah manusia yang ikhlas dalam membuat perubahan. Tidak pentingkan kekayaan. Pemimpin miskin rakyat kaya. Pemimpin kaya rakyat miskin. Pilihlah di antara dua. Hakikatnya entah bila kita akan lihat adanya manusia baik seperti itu. Selepas kiamat sekalipun tak mungkin akan terjadi. Namun warga boleh terus berdoa. Semoga segalanya baik untuk kita. Dulu, kini dan selamanya.

2 comments:

amar husaini ismail said...

itu lobih suci dari ptd yang tak kotontuan..wakakakakakakakka

Nor Khairiah said...

saya suka baca post2 dalam bloh ni...pandangan en wan sangat berwawasan...doakan saya leh jadi PTD...untuk bawa satu pembaharuan...insyaAllah...;-)