in respect of Obama


Dein-seorang rakan saya menghantar sms menyatakan Obama sudah menang. Saya tersenyum membaca sms berkenaan dan kembali menyambung bacaan Dua Wajah di pejabat Abah. Kemenangan Obama pada hemat saya adalah tanda rakyat Amerika yang sudah muak dan bosan dengan corak pentadbiran Bush yang pro-Zionis dan pro-imperialisme selama ini.

Ini juga bagi saya membuktikan bahawa rakyat Amerika semakin matang dan berani memilih untuk berubah. Saya membayangkan alangkah baiknya sekiranya Perdana Menteri Malaysia juga dipilih melalui pilihanraya Presiden. Ini bagi membolehkan rakyat menilai kualiti dan kelayakan Perdana Menteri yang memimpin negara dinilai secara individu dan empirikal. Saya pasti jika ini berlaku maka tidak akan wujud masalah Perdana Menteri ikut cakap menantu.

Sungguhpun implikasi Perlembagaan itu tetap ada, namun tiada yang mustahil pada yang mahu. Sekiranya rakyat ingin berubah maka tiada siapa yang boleh menghalang. Kemenangan Obama benar-benar membuktikan kuasa rakyat adalah penentu kepada masa depan sesebuah negara. Masa depan kita bukan ditentukan oleh pemimpin yang hanya tahu membeli kapal selam dan jet perang yang tidak digunakan. Bukan juga pada Bik Mama yang suka pada intan berlian.

Apa yang berlaku dalam negara kita hari ini di tahap yang semakin jelik dan pelik. Belanjawan ad-hoc RM7 billion yang dibentang di Parlimen diisytihar tidak sah kerana melanggar prosedur. asas pembentangan. Penahanan blogger di bawah ISA diputuskan oleh hakim sebagai tidak sah. dan berniat jahat. Peguam Negara dan Ketua Polis terlibat dalam konspirasi kes liwat. bekas TPM. Malah Ahli Parlimen kini boleh bercakap 'bastard' di dalam dewan Parlimen yang mulia.

Ini semua tanda apa sebenarnya. Ini tanda pemimpin-pemimpin yang kita ada hari ini tiada kualiti dan hanya tahu memekak dan mencarut dalam Parlimen. Kita memberi undi kepada mereka untuk membela hak nasib rakyat dan bukan untuk mencarut di dalam Parlimen. Pemimpin sebegini patut dinilai kembali kedudukannya sebagai ahli Parlimen. Lebih baik kita hantar mereka ini ke Pulau Batam supaya di sana mereka boleh mencarut sepuas2 nya.

Hari ini tiba masanya untuk kita kembali berfikir ke mana halatuju kita dan negara kita. Anak-anak muda mestilah menjauhi stereotype yang ada pada generasi tua hari ini. Fikrah idealisme mesti digilap dan dibentuk mulai sekarang supaya pemikiran anak muda tidak hanya pada memiliki isteri cantik dan kereta Myvi. Kita hairan melihat mereka yang baru bergraduan sibuk mengejar kad kredit dan membuat personal loan. Terpedaya dengan dunia palsu akan membuatkan kita terkejar-kejar ke arah kepalsuan erti hidup.

Barack Obama 13 tahun dahulu sewaktu belajar di kolej pernah berkata bahawa beliau ingin menjadi Presiden US. Hari ini cita-cita dan impian beliau benar-benar menjadi kenyataan. Tetapi apa pula kiranya jika saya pada hari ini menyatakan bahawa saya ingin menjadi CEO kepada sebuah syarikat multinasional berpangkalan di luar negara, adakah cita-cita ini akan menjadi kenyataan?

3 comments:

Mohd Fahrulradzi said...

how bout it if i say i want to change the world,., and i want to be the prime minister of our beloved coutry, MALAYSIA,., "dreams r the first step toward succes",.,

Malaysia's young generations,., such a waste to leave them astray and not taken care of,.,

"pemimpin itu sewajarnya mampu menjadi qudwah yg baik kepada mereka yg dipimpinya",., hope that our future generation will take a note on this particular matter,.,

nway, nice post,.,

~salam ziarah,.,

Anonymous said...

The foundation of making the vision implemented is to put the strategy wisely. No matter how much we put effort and determination, without strategy is like running without lane. And, the most important thing, "one is too small to achieve greatness". Try to win on people, they'll sure help you out.

synchronize it.

We are ought to see or to be the leader next level. Today's local politician portraying us the lack of integrity and trustworthy.

I'm so worried..

Anonymous said...

kita pun x kenal obama dan siapa di belakang dia...geng zionis ada dimana². dan yg pasti obama tetap bukn seorang muslim. moga pintu hatinya terbuka, amiin.