celebrating 24th anniversary


Esok genap umur saya 24 tahun. Menjalani kehidupan sebagai seorang anak muda yang tinggal di bumi Malaysia. Di usia ini saya telah memenuhi beberapa impian, manakala sebahagian lagi masih dalam proses pembangunan.

Terkenang di waktu kecil dahulu seorang makcik mengatakan bahawa antara anak-anak mak sayalah yang paling cantik. Orang kampung-cantik itu mungkin maksudnya paling smart. Bukanlah berniat untuk masuk bakul angkat sendiri, tetapi kata-kata sebegitu memang memberikan estim diri yang baik kepada diri saya sehingga ke hari ini.

Hari ini saya semakin meningkat dewasa. Rakan-rakan sebaya sudah selamat mendirikan rumah tangga dan memikul tanggung jawab sebagai suami. Saya masih di sini merancang dan berfikir tentang masa depan anak-anak muda di sekeliling saya.

Ketika ini saya masih lagi berfikir usaha untuk membangunkan lagi ekonomi kumpulan Tinta Strategi di samping kerjaya saya sebagai seorang peguam. Niat saya cuma ingin membuktikan bahawa anak-anak muda Melayu tidak takut bersaing dan boleh berjaya dengan hebat.

Saya ingin buktikan bahawa kejayaan bukan hanya semata-mata bergantung kepada kroni dan ketuanan Melayu, tetapi dengan usaha dan kesungguhan. Saya ingin buktikan bahawa kegagalan itu adalah asas untuk membina kejayaan yang lebih besar dan mengagumkan.

Baru hari ini saya sedar bahawa kita perlu memilih kawan-kawan yang positif di sekeliling kita untuk memastikan diri kita sentiasa positif. Berkawan dengan manusia sakit akan turut membuatkan kita menjadi sakit. Berkawan dengan peminat bola akan membuatkan kita menjadi peminat bola. Adakah Tiger Wood berkawan dengan Leonardo De Caprio untuk menjadi pemain golf ternama lagi tersohor?

Walau apa jua yang kita alami kita harus tabah dan sabar menghadapi semua dugaan itu. Tiada manusia berjaya dengan jalan yang mudah kecuali menjadi kroni daulah. Hakikatnya seseorang itu perlukan masa paling kurang 3 tahun untuk membuktikan dia benar-benar berjaya. Dalam tempoh itu dia akan lalui banyak pengalaman untuk membuktikan dia seorang teknokrat tulen.

Jika hari ini saya mati saya tidak menyesal kerana saya niatkan semua ini kerana Allah dan demi membantu perjuangan agamaNya. Malah saya merasa tenang dengan memiliki semangat perancangan dan sedikit ilmu untuk menyusun masa dan kehidupan seterusnya. Setiap hari saya bermuhasabah dan sedar bahawa kita tidak boleh selamanya bergantung pada orang lain.

Teruskan perjalanan ini Hazwan. Cita-cita menjadi teknokrat tulen menanti di sana. Jangan berhenti Hazwan walau apapun orang kata. Adios.

5 comments:

syarafuddin said...

salam.

Selamat hari lahir wan.

teruskan menulis

dean

cik rye said...

selamat hari lahir..

May Allah bless u

hazwan mohd nor said...

syarafuddin,

terima kasih

rye,

you complete me. thanks.

senikehidupan said...

I miss you.. I really2 upset you're leaving the community.. seriously... T_T.. Miss your presidency dear...

hazwan mohd nor said...

come on dear. i still keep u a company. forever.