Mencari Titik Perubahan


Perdebatan Rafizi - KJ tentang PTPTN dan Halatuju Pendidikan Negara itu menjadi turning point kepada perubahan budaya politik negara. Anak-anak muda begitu dahagakan fakta dan figura. Anak-anak muda sudah bosan dengan cerita politik hudud. Anak-anak muda sudah tidak tahan lagi dengan kos sara hidup yang terlalu tinggi. Anak-anak muda tidak terdaya dengan gaji yang begitu ciput. Akhirnya tembok politik itu dapat dirobohkan. Tiada lagi taqlid buta. Tiada lagi mental subsidi. Tiada lagi minda yang segalanya mesti diterima dan dianggap baik. Setiap sesuatu itu terbuka kepada kritikan dan penambahbaikan. Setiap sesuatu itu mesti diberi ruang untuk ditambah baik dengan ruang demokrasi sedia ada. Inilah budaya politik baru anak muda Malaysia. 

Ruang dan peluang yang ada harus dipergunakan sebaiknya. Lupakan tentang politik racism. Lupakan tentang siapa yang patut menjadi Perdana Menteri Malaysia. Lupakan siapa yang patut menawan Putrajaya dan PWTC. Tumpuan kini adalah pembangunan diri. Tumpuan kini adalah untuk membangunkan insaniah diri. Soft skills dan hard skills. Pendidikan yang paling utama. Pendidikan adalah segala-galanya. Dengan pendidikan kita mampu mengubah diri. Kita mampu membawa keluarga keluar dari zon kemiskinan. Kita mampu untuk membangun idea-idea baru yang membawa negara kita maju ke hadapan. Konsert K-pop tidak membawa kita maju ke hadapan. Konsert K-pop membawa kita mundur ke belakang. Korea maju menjual K-Pop nya, Malaysia maju menjual apa? Pop Corn? 

Kita mesti cepat berfikir dan bertindak. Cepat menguasai perubahan. Cepat membawa strategi untuk berubah. Kita mesti adapt dengan suasana dan budaya baru. Kita mesti terus berfikir dan bergerak. Membangun kuasa politik, ekonomi, sosial dan rohani. Membangun sebuah cita-cita untuk migrasi. Membangun sebuah impian untuk merubah masyarakat Felda agar lebih independent. Membangun sebuah usaha untuk bergantung di atas diri sendiri. Membina komuniti berilmu dan berjiwa besar. Membina income bukan setakat 2-3K tetapi mestilah 50-100K per-month. Mesti ada usaha berterusan. Mesti ada ketelusan> Mesti ada keberanian. Tanpa keberanian mimpi tak bermakna. Syarat menjadi peguam adalah berani. 

Hatta Majlis Peguam itupun disaman. Bagaimana ahli persatuan menyaman persatuan sendiri. Itulah pentingnya sivil litigasi. Litigasi kepentingan awam. Sangat menarik untuk difahami. Sangat menarik untuk diketahui dan diamali. Kini warga semakin cerdik dan bijak. Seramai 14,000 pengamal undang-undang semuanya bijak-bijak. Jesteru kita membuka ruang demokrasi ini untuk melihat kepada submission. Submission ini adalah hujahan pihak-pihak. Siapakah yang berhujah paling ampuh dan berkesan. Siapakah yang mempunyai good arguable case. 

0 comments: