Mencari Locus Standi


Dalam kehidupan itu kita mencari makna diri. Berbulan-bulan lamanya. Mungkin bertahun untuk kita mengenali diri. Siapa kita, dari mana kita dan ke mana seterusnya. Selepas melepasi halangan itu kita berasa puas. Kita berasa tidak cukup. Kita berasa kita boleh buat lebih baik lagi. Kita berasa kita mampu untuk merentas halangan tersebut. Kita berasa kita mampu bekerja 7 hari seminggu dengan 24 jam sehari. Kenapa Tuhan kurniakan kita masa yang sebegitu singkat. Kenapa kita tak diberikan masa dan waktu yang lebih daripada itu. 

Lantas kita mencari erti masa dan kehidupan. Lantas kita mula mempersoalkan adakah benar jalan yang kita pilih ini. Apakah ini yang sepatutnya kita perolehi. Adakah ini pengakhiran sebuah cerita. Adakah kita akan terus kekal sebegini tanpa pembaharuan. Tanpa kemajuan. Tanpa pembangunan. Kita mahukan perubahan. Kita sama-sama mahu bergerak ke arah yang baik. Sebarang usaha menghalang ke arah kebaikan itu perlu dibersihkan. Idea dan manusia negatif itu perlu dijauhkan. Idea dan manusia yang positif itu perlu dijadikan rakan. Kita mesti duduk di kelompok yang berjaya, positif dan maju. Kita mesti mempunyai martabat yang bagus. Kita mesti meletakkan diri kita di tempat yang betul. Tempat yang strategik. Tempat yang selamat. 

Ketahui standard kita. Ketahui ke mana yang ingin kita tujui. Knowledge alone is not power. Action is power ! Ilmu sahaja belum cukup membawa kita ke arah kuasa. Tindakan itu ialah kuasa ! 

0 comments: