Kembali Mencari Sabtu


'Where shall I begin, please your Majesty?' asked the White Rabbit. 
'Begin at the beginning,' the King said gravely, and go on till you come to the end: then stop.' 
Lewis Carroll (1832-98) 
Alice's Adventures In Wonderland (1865) 

Hari ini, 1.6.2012. Dalam kalender Islam sudah pertengahan Bulan Rejab. Sedar atau tidak begitu pantas masa berlalu. Jangan salahkan masa sekiranya kita tidak lagi mengecapi apa yang kita inginkan. Masa yang berlalu tak mungkin dapat diulang kembali. Usia yang meningkat tidak mungkin dapat diundur untuk kita menjadi remaja dan belia. Harapan dan impian yang tidak dapat dicapai tidak mampu untuk dibeli semahal harga WWW1 itu. Tiada tanda harga yang boleh diletakkan pada bernilainya masa. Nilaian sebenarnya adalah pada diri kita. Kita menguruskan kehidupan atau mengurus masa? Kalau kita mengurus masa  kita tidak mampu. Kita mengurus kehidupan sebenarnya bukan mengurus masa. Masa itu umur kita. 

Harapan untuk melihat Negara Malaysia yang semakin dewasa. Daulah yang adil lagi saksama. Daulah yang aman dan harmoni. Daulah yang jujur dan berdaulat. Daulah yang tidak sama sekali melihat warganya terbeban dengan kos yang maha tinggi. Daulah yang mampu menjaga kebajikan warganya. Daulah yang prihatin akan nasib rakyatnya dan anak mudanya. Hari semakin kita lihat dan renung kepada kehidupan. Apakah akhirnya sebuah impian untuk melihat kemajuan seiring pembangunan insan. Melihat undang-undang Ilahi itu ditegakkan dan dilaksanakan. Melihat kepada pendidikan yang membuat kita kembali kepada Tuhan. Melihat negara yang rakyatnya baik, berpendidikan dan mampu memacu negara ke hadapan. 

Sungguh, tugas dan tanggungjawab lebih banyak dari waktu yang kita ada. Setiap masa kita berfikir, dan membaca, apa yang berlaku di sekeliling kita. Benarkah ini terjadi dalam sebuah negara yang bangsanya mulia. Benarkah ini terjadi dalam negara yang semakin dewasa. Benarkah ini terjadi kerana semua orang cintanya agama, bangsa dan tanahairnya. Kegelapan itu hadir tatkala kita mencari sinar cahaya. Ketika kita ingin membawa harapan baru, misi baru dan visi baru - tidak ingin menjadi yang biasa-biasa tapi mesti jadi yang luar biasa. Kerja keras, usaha gigih lebih masa itulah formulanya. Kita tidak boleh hidup selesa seandainya kita malas bekerja. Kita juga tidak akan pandai sekiranya kita asyik menonton K-Pop Korea. 

Bagaimanakah nasib kita di tahun 2020 itu. 7 tahun setengah lagi rupanya untuk melihat impian Tun Mahathir agar Malaysia jadi negara maju. Mat Rempit, Mat Gian, K-Pop, Culik Rogol Bunuh Bakar aduhai itulah penghalangnya. Mampukah kita menghadapi cabaran masa depan dengan isu yang begitu berat itu. Segala-galanya dihalang dan dilarang. Semuanya haram dan haram. Bisnes haram ini sangat menguntungkan. Bisnes menghukum siapa baik dan siapa jahat juga tak kurang untungnya. Segala-galanya berkisarkan politik dan kuasa. Segala-galanya kerana kita ingin hidup selesa dan kaya raya. Bilakah masanya untuk kita kembali padaNya. Bilakah masanya untuk kita membuang kepentingan dunia. Salam Jumaat buat semua-1.6.2012 

Mencari Titik Perubahan


Perdebatan Rafizi - KJ tentang PTPTN dan Halatuju Pendidikan Negara itu menjadi turning point kepada perubahan budaya politik negara. Anak-anak muda begitu dahagakan fakta dan figura. Anak-anak muda sudah bosan dengan cerita politik hudud. Anak-anak muda sudah tidak tahan lagi dengan kos sara hidup yang terlalu tinggi. Anak-anak muda tidak terdaya dengan gaji yang begitu ciput. Akhirnya tembok politik itu dapat dirobohkan. Tiada lagi taqlid buta. Tiada lagi mental subsidi. Tiada lagi minda yang segalanya mesti diterima dan dianggap baik. Setiap sesuatu itu terbuka kepada kritikan dan penambahbaikan. Setiap sesuatu itu mesti diberi ruang untuk ditambah baik dengan ruang demokrasi sedia ada. Inilah budaya politik baru anak muda Malaysia. 

Ruang dan peluang yang ada harus dipergunakan sebaiknya. Lupakan tentang politik racism. Lupakan tentang siapa yang patut menjadi Perdana Menteri Malaysia. Lupakan siapa yang patut menawan Putrajaya dan PWTC. Tumpuan kini adalah pembangunan diri. Tumpuan kini adalah untuk membangunkan insaniah diri. Soft skills dan hard skills. Pendidikan yang paling utama. Pendidikan adalah segala-galanya. Dengan pendidikan kita mampu mengubah diri. Kita mampu membawa keluarga keluar dari zon kemiskinan. Kita mampu untuk membangun idea-idea baru yang membawa negara kita maju ke hadapan. Konsert K-pop tidak membawa kita maju ke hadapan. Konsert K-pop membawa kita mundur ke belakang. Korea maju menjual K-Pop nya, Malaysia maju menjual apa? Pop Corn? 

Kita mesti cepat berfikir dan bertindak. Cepat menguasai perubahan. Cepat membawa strategi untuk berubah. Kita mesti adapt dengan suasana dan budaya baru. Kita mesti terus berfikir dan bergerak. Membangun kuasa politik, ekonomi, sosial dan rohani. Membangun sebuah cita-cita untuk migrasi. Membangun sebuah impian untuk merubah masyarakat Felda agar lebih independent. Membangun sebuah usaha untuk bergantung di atas diri sendiri. Membina komuniti berilmu dan berjiwa besar. Membina income bukan setakat 2-3K tetapi mestilah 50-100K per-month. Mesti ada usaha berterusan. Mesti ada ketelusan> Mesti ada keberanian. Tanpa keberanian mimpi tak bermakna. Syarat menjadi peguam adalah berani. 

Hatta Majlis Peguam itupun disaman. Bagaimana ahli persatuan menyaman persatuan sendiri. Itulah pentingnya sivil litigasi. Litigasi kepentingan awam. Sangat menarik untuk difahami. Sangat menarik untuk diketahui dan diamali. Kini warga semakin cerdik dan bijak. Seramai 14,000 pengamal undang-undang semuanya bijak-bijak. Jesteru kita membuka ruang demokrasi ini untuk melihat kepada submission. Submission ini adalah hujahan pihak-pihak. Siapakah yang berhujah paling ampuh dan berkesan. Siapakah yang mempunyai good arguable case. 

Mencari Locus Standi


Dalam kehidupan itu kita mencari makna diri. Berbulan-bulan lamanya. Mungkin bertahun untuk kita mengenali diri. Siapa kita, dari mana kita dan ke mana seterusnya. Selepas melepasi halangan itu kita berasa puas. Kita berasa tidak cukup. Kita berasa kita boleh buat lebih baik lagi. Kita berasa kita mampu untuk merentas halangan tersebut. Kita berasa kita mampu bekerja 7 hari seminggu dengan 24 jam sehari. Kenapa Tuhan kurniakan kita masa yang sebegitu singkat. Kenapa kita tak diberikan masa dan waktu yang lebih daripada itu. 

Lantas kita mencari erti masa dan kehidupan. Lantas kita mula mempersoalkan adakah benar jalan yang kita pilih ini. Apakah ini yang sepatutnya kita perolehi. Adakah ini pengakhiran sebuah cerita. Adakah kita akan terus kekal sebegini tanpa pembaharuan. Tanpa kemajuan. Tanpa pembangunan. Kita mahukan perubahan. Kita sama-sama mahu bergerak ke arah yang baik. Sebarang usaha menghalang ke arah kebaikan itu perlu dibersihkan. Idea dan manusia negatif itu perlu dijauhkan. Idea dan manusia yang positif itu perlu dijadikan rakan. Kita mesti duduk di kelompok yang berjaya, positif dan maju. Kita mesti mempunyai martabat yang bagus. Kita mesti meletakkan diri kita di tempat yang betul. Tempat yang strategik. Tempat yang selamat. 

Ketahui standard kita. Ketahui ke mana yang ingin kita tujui. Knowledge alone is not power. Action is power ! Ilmu sahaja belum cukup membawa kita ke arah kuasa. Tindakan itu ialah kuasa !