Menjadi Manusia Yang Paling Bersemangat

Sesungguhnya, kita mempunyai kuasa untuk menjadi manusia yang kita mahu jadi. Semua di alam ini berkonspirasi untuk kita capai apa jua yang kita mahu. Niat yang betul, usaha yang gigih serta doa yang tidak putus adalah formula paling penting untuk berjaya. Hakikatnya kita perlu bersedia untuk berubah. Paling penting untuk diubah adalah sikap dan jalur pandangan hidup kita. Penting juga untuk faham dan memahami bahawa setiap sesuatu itu ada dugaan dan cabarannya. Proses transisi itu tetap akan berlaku. Jesteru kita berbuat lebih lagi untuk terus kekal dalam momentum kejayaan. Jesteru kita harus lebih bekerja dan berfikir lebih keras.

Persoalannya, siapakah manusia yang paling bersemangat dalam dunia ini? Siapa yang bekerja kuat dan bersemangat dialah yang akan berjaya. Sesiapa yang mempunyai perancangan dan strategi, dia juga akan berjaya. Siapa yang punya daya kekuatan untuk merubah dan berubah, pun akan berjaya. Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri mengubahnya. Fikirkanlah Alif, Ba, Ta. Alif untuk Agama. Ba untuk Bangsa. Ta untuk Tanahair. Haruskah anak-anak muda itu berfikir tentang semua itu berbanding AF, Mentor dan Liga Super. Haruskah anak-anak muda itu disibukkan tentang politik dan kuasa. Haruskah anak-anak muda itu berfikir tentang masa depan mereka. Sesungguhnya keadaan hari ini dan akan datang tidak pernah dan tidak akan sama sekali sama.

Kita yang dinasihati oleh peguamcara sesungguhnya percaya bahawa jika kita tidak bersiap sedia untuk masa depan hari ini, kita akan hidup dalam masa lampau esok. Oleh yang demikian, jangan menunggu lagi. Mulakan langkah untuk perubahan. Sesungguhnya semua ini akan berubah. Bila kita banyak wang, kita rendah diri kerana kita tahu keadaan itu akan berubah. Bila kita kurang wang, kita dapat bertenang kerana kita tahu keadaan itu juga akan berubah. Begitulah pasang surut hidup kita seharian. Sentiasa ada suka dan duka. Sentiasa ada peristiwa yang terjadi di sekeliling kita. Apa-apa jua yang berlaku pada kita anak-anak muda, ingatlah bahawa hidup perlu terus. Masa depan hidup kita bukan ditentukan oleh Mohamad Sabu.

Bercerita tentang peranan dan tanggungjawab, semestinya kita, faham dan sedar bahawa tanggungjawab lebih banyak daripada waktu yang kita. Idealisme manusia terus subur dan berbunga indah menghasilkan bau yang harum mewangi. Kita begitu memahami bahawa masa 24 jam yang Tuhan beri pada kita tidak pernah cukup untuk menyelesaikan masalah berbilion manusia. Kita berusaha sedaya upaya untuk memuaskan hati semua orang, semua manusia. Namun nafsu dan kehendak manusia itu tidak pernah puas dan padam selagi tidak menemui Yang Maha Esa. Jesteru kita berbuat sekadar kemampuan kita. Buat sehabis baik. Teruskan perjalanan ini kerana dunia ini akhirnya akan menjadi milik anak-anak muda, iaitu kita.

0 comments: