Masanya Telah Tiba- Kisah Perjuangan Anak Bangsa

Kini masanya telah tiba. Kisah perjuangan anak segala bangsa itu menjadi cerita. Kisah sebuah impian. Sebuah harapan. Sebuah kehidupan. Kata orang kaya sesuatu usaha itu memerlukan lebih kurang 3 tahun untuk benar-benar berjaya. Anak muda itu tidak takut kalah, gagal atau miskin. Apatah lagi ditimba musibah dan kepayahan. Hidup orang berjuang memang begitu, tiada rakan dan taulah. Tiada kawan ingin bercerita tentang kepayahan. Tiada manusia sanggup mendengar tentang cerita akhir sebuah impian. Tiada insan yang mahu terus kesepian. Setiap masa dan ketika kita alami perubahan. Benar sekali berkuasa perkataan itu, PERUBAHAN.

Setiap saat, setiap ketika kita sentiasa berfikir dan bergerak. Bagaimana dan kenapa. Persoalan itu berligar dalam jiwa kita. Kenapa kita berjiwa kecil dan duduk menumpang pada orang lain. Mengapa kita terlalu lemah dan longlai dalam merancang kehidupan. Mengapa kita tidak kuatkuasakan tindakan. Kenapa kita takut menghadapi cabaran dan ujian. Kenapa kita bodoh tidak tahu bagaimana ingin mengubah kehidupan. Benar, Tuhan takkan ubah nasib sesuatu kaum sehingga kamu itu sendiri mengubahnya. Suasana politik kita mengajar begitu. A Doctor In The House mengajar begitu - pertahankan prinsip atau apa saja yang kamu mulakan. Jangan berundur dan beralah. Secara literalnya adalah mempertahankan sebuah idealisme.

Ada masanya kita retrokspektif dalam perjalanan kita - menuju destinasi jaya. Mengubah layar dan haluan - mencari pulau impian yang lebih baik dan kekal. Masa itu umur. Masa itu nyawa. Ia takkan menunggu kita. Pedulikan manusia-manusia politik dengan video seks dan sundalnya. Pedulikan manusia yang ingin terus kekal berkuasa. Kita harus terus bekerja. Bekerja demi sebuah penghidupan yang bebas. Bekerja demi sebuah harapan untuk meraih apa yang kita inginkan. Benar kebahagiaan itu terletak pada hati. Kebahagiaan itu juga terletak pada nilai material dan sosio-ekonomi. Maka apakah kita harus dan terus tidur lena lagi.

Sampai masanya-kita berani berubah. Berani merentas pemikiran manusia-manusia biasa yang hidupnya kerja, kahwin dan kerja. Berani merentas sempadan negara bangsa. Berani untuk cuba terus berusaha seupaya mungkin mengubah dan mengolah skrip lama yang lapuk dan lemau. Kita mahukan diri dipimpin ke medan jaya. Kita mahukan diri terus terbina dengan inspirasi kejayaan manusia-manusia luar biasa. Kita mahukan suatu masa kita bersama membina tamadun negara bangsa. Tamadun bukan hanya dengan menonjol buah dada dalam majalah Mangga. Tamadun kita adalah tamadun idea dan pemikiran. Tamadun untuk jadi manusia unggul.

Akhirnya kita sedar dan insaf, kewajipan lebih banyak dari waktu yang kita ada. Akhirnya kita tahu, SPM itu tiada apa-apa. Yang perlu ada adalah semangat perjuangan. Jangan bisa bergaul dengan manusia-manusia kolot dan bodoh. Jangan bisa mengikut manusia yang membawa kamu kebelakang. Jangan bisa mengikut manusia yang hidupnya cuma setompok daki yang digosok tidak pernah hilang. Jangan jadi manusia robot yang hanya tahu kerja kerja dan kerja. Jangan jadi manusia yang tidak pernah ambil pot apa yang berlaku disekelilingnya. Jadilah manusia baru seperti saya.

0 comments: