Kini Masa Untuk Berubah

Kita semua tahu dan sedar melakukan perubahan itu bukanlah suatu yang mudah. Ia perlukan kesungguhan. Menawan puncak gunung bukan mudah. Memperoleh A dalam semua subjek bukan mudah. Mengorat awek cun bukan mudah. Menawan Putrajaya juga bukan mudah. Semuanya perlu kepada perancangan dan strategi. Perlukan masa dan sumber. Perlu ada persistensi agar jalan di hadapan tetap dilalui dengan baik. Maka melakukan perubahan memang sakit untuk beberapa tahun, tetapi hasilnya kita akan lihat selepas tamatnya keperitan itu.

Semua kita sedar dan tahu apa yang berlaku di sekitar pemilihan pucuk kepimpinan Parti Keadilan Rakyat itu. Bertelingkah merebut kuasa dan nama. Ya, benar. Kuasa itu adalah ekonomi. Punca-punca ekonomi itu wajib direbut sementara peluang sangat besar. Warga mahu berubah ke arah alternatif. Para cukong terliur dengan kuasa alternatif baru. Di sini 1001 satu peluang akan muncul. Jika tidak mana mungkin dapat maintain rumah banglo di Tropicana Golf & Country Resort. Mana mungkin untuk mengekalkan taraf dan gaya hidup. Apapun kehidupan perlu diteruskan walaupun seteruk mana ia. Pemimpin kaya rakyat miskin.

Banjir di Kedah dan Perlis itu mengingatkan kita. Bahawa dalam sekelip mata keadaan itu boleh berubah. Tragedi alam yang menimpa kita satu petanda dan amaran. Alam ini sudah tua. Karbon monoksida yang keluar dari ekzos kereta itu sudah tidak mampu ditanggung oleh ozon. Atap dunia semakin menipis. Selagi Taib Mahmud berkuasa maka selagi itulah rakyat Sarawak sengsara. Memiliki hartanah di Kanada dan London, rakyat Sarawak tinggal dalam rumah jamban. Keadilan sosial manakah yang dibawa oleh kumpulan Human Rights. Bik mama di depan mata tak nampak, kuman di seberang sungai terang dan nyata.

Akhirnya kita boleh memahami bahawa kekayaan itu dipegang oleh kuasa dan pengaruh. Kita sama-sama sedar bahawa selagi kita tidak memiliki kuasa politik itu maka sebarang usaha tidak mungkin dapat direalisasikan. Benar tiada yang mustahil di dunia. Siapa sangka Korea Selatan itu boleh diserang oleh Korea Utara. Bukan pulau yang direbutkan sebaliknya menguji kekuatan. Siapakah yang lebih kuat dalam agenda pengayaan uranium dan bom atom. Siapakah yang lebih teknologi nuklearnya. Benar jalan peperangan yang paling ideal adalah PERANG. Maka peperangan adalah jalan keluar kepada kekalutan dunia yang dihimpat hutang. Maka untuk memusnahkan liabiliti ekonomi dan hutang, kita berperang.

Membaca hasrat Daulah membina loji nuklear atau menggunakan nuklear sebagai sumber tenaga amat menggerunkan. Bagaimana mungkin kita memiliki loji nuklear yang mungkin bocor seperti bangunan Parlimen baru-baru ini. Apatah lagi punah-ranah seperti stadium di Terengganu atau jambatan gantung yang mengorbankan anak muda di Perak. Maka warga perlu berhati-hati dengan media yang mengolah persetujuan seolah-seolah nuklear itu selamat, bersih suci lagi murni. Kegilaan kita mendokong dasar ekonomi cukong bakal mengorbankan generasi kita akan datang, kerana mungkin ada yang cacat dan mati kerana kesan radiasi atom nuklear.

1 comments:

SHARIFAH NURUL FARHANA said...

like this post.. =)