Apakah Yang Menghalang Kamu Berfikiran Besar

Ingat dunia ini bukan untuk orang yang pandai tapi untuk orang cerdik. Setinggi mana pun sijil yang kamu susun, itu belum menjamin kehidupan. Kehidupan perlu dilihat dengan kesusahan, kepayahan, perit dan derita. Kehidupan itu perlu diuji. Hakikatnya tiada orang yang terus berjaya tanpa diuji. Tiada orang yang terus kaya sebelum papa kedana. Tiada orang yang terus berjaya tanpa melalui kalah dan tewas. Begitu kita menjalani hari-hari yang mendatang, cabaran di hadapan adalah lebih besar. Maka, persediaan ke arah peperangan itu juga semakin besar.

Pedulikan apa manusia kata tentang Warisan Merdeka 100-tingkat itu. Nak bina binalah. Biarkan habis tanah warisan dibuat menara. Masa depan kita bukan bergantung pada tanah warisan tetapi lot-lot perniagaan dan kedai. Akhirnya tanah warisan itu menjadi Mid-Valley dan KLCC. Akhirnya Istana Negara itu menjadi The Greater KL. Di manakah hilangnya warisan bangsa tiada siapa yang tahu. Kita hidup dalam arus kemodenan. Kita harus menyokong kemodenan kerana ini semua lambang kekayaan dan kemegahan. Taraf hidup kita semakin tinggi dan pendapatan juga tinggi dengan adanya kompleks perniagaaan di sana sini. Commercial City Centre itu adalah bahasa dan makna bahawa bangsa kita adalah bangsa berjaya.

Dalam usia menginjak dewasa kita berfikir, apakah yang paling baik untuk kita. Kita merasakan kehidupan hanyalah sekadar belajar, bekerja, berkahwin dan beranak pinak. Jika tafsiran kehidupan begitu maka apakah maknanya kita menjadi khalifah. Khalifah itu ialah pemimpin yang berjiwa besar. Berjiwa besarkah kita dengan cabaran dan ujian. Berjiwa besarkah kita dengan hanya berpuas hati dengan apa yang kita ada. Berjiwa besarkah kita dengan hanya memiliki sesuatu yang dimiliki oleh manusia biasa. Sememangnya manusia tidak pernah puas. Tahap kepuasan sebenar adalah menikmati kemanisan perjuangan. Setiap insan yang ingin berjaya harus berjuang. Maka perjuangan sebenarnya baru saja bermula.

Kes-kes di mahkamah itu semakin hari semakin membesar. Kakitangan mahkamah tertekan. Hari demi hari kita memaksa untuk mendapatkan keadilan. Keadilan yang bagaimanakah yang kita ingin. Apakah seperti keadilan yang diinginkan oleh Zaid Ibrahim. Apakah keadilan itu pada perjuangan Anwar Ibrahim. Apakah keadilan itu bermakna kita memberi kekayaan dan hak sama rata kepada semua kaum. Maka keadilan yang sebenar adalah meletakkan sesuatu pada haknya. Maka keadilan itu dicari di Istana Keadilan. Maka kita sememangnya inginkan hak itu dari pertarungan dalam kesucian undang-undang. Undang-undang yang manakah yang memberikan keadilan?

Maka warga dinasihati oleh peguamcaranya untuk mendapatkan haknya. Permohonan injunksi mareva itu dibenarkan. Hilang sudah kasih sayang. Harta benda diutamakan. Kekayaan melebihi kasih sayang. Apakah matlamat asal perkahwinan. Apakah perkahwinan itu sesuatu yang menyeronokkan. Apakah kehidupan beristeri itu bermakna kedamaian. Apakah mempunyai teman hidup itu bermaksud kita semakin matang. Selamat datang dunia kestabilan. Selamat datang dunia kematangan. Maka hari itu warga menjadi orang besar yang berfikiran besar. Tidak lagi gundah gulana. Tidak lagi keliru dan tidak keruan. Tidak lagi hidup dalam kesengsaraan jiwa dan perasaan. Maka warga ingin menyatakan sekali lagi duhai kawan "Apakah Yang Menghalang Kamu Daripada Berfikiran Besar !"

1 comments:

Anonymous said...

Hei, aku mencoba ke email Anda berkaitan dengan posting ini tapi aren t mampu menjangkau Anda?. Silakan e-mail saya ketika mendapatkan beberapa saat. Terima kasih.