Ibarat Dua Pohon Kayu; Terus Menceracak Ke Udara

Di sana aku melihat mereka yang begitu berjaya dalam kehidupan mereka. Mereka menerima penghargaan di mana-mana. Nama mereka disebut sebagai orang yang berjaya. Aku percaya mereka berjiwa kental, tabah dan tepu dengan ejekan dan kutukan orang. Awal sesuatu usaha penuh dengan cabaran dan halangan. Resipi untuk berjaya itu hanyalah jalan terus dan tidak menoleh ke belakang. Paling penting untuk kita fikirkan siapa diri kita di satu masa depan. Persediaan itu harus dilakukan. Tidak kiralah siapa yang memerintah Barisan ataupun Pakatan.

Tika masanya aku berlari untuk memiliki semua itu. Aku tahu perjalanan sebuah impian penuh kerumitan. Pemergian itu satu peluang. Kita harus sedar bahawa semuanya berpunca daripada diri kita. Kebaikan dan keburukan. Kebahagiaan dan derita. What you see is what you get. Apa yang kita lihat itulah yang kita dapat. Aku sentiasa melihat langit dan bintang. Aku yakin suatu masa aku mampu untuk menggapai langit dan bintang. Sesukar manapun perjalanan itu aku yakin langit itu adalah hadnya. Segala yang berada di bawah langit adalah milikku. Tiada sesiapa pun yang berhak berkata ia bukan milikku. Sekiranya ia bukan milikku pun aku ku usahakan untuk meminjamnya. Kerna aku tahu hakikat dunia ini adalah satu pinjaman.

Masa berlalu begitu pantas. Lantas aku berfikir bahawa diriku semakin dekat kepada akhir zaman. Lantas aku sedar bahawa aku sudah dewasa. Bukan lagi anak kecil yang minta diajar tulis dan baca. Bukan lagi anak remaja yang kecewa dengan cinta. Bukan lagi anak siswa yang dihalang aspreasinya. Aku sedar aku hanyalah seorang yang punya hati dan rasa. Aku melihat disekelilingku manusia pelbagai usia. Penuh ragam dan tingkah lakunya. Aku melihat mereka dalam tangis, kecewa, bahagia dan kaya. Aku melihat mereka dengan kenikmatan dunia. Aku melihat mereka terlalu gembira dengan apa yang mereka ada. Sampai bilakah harus aku melihat apa yang di depan mata. Aku harus keluar dari kepompong gua yang bisa mengatakan semua itu tidak boleh. Aku bukan anak raja. Aku juga bukan anak Perkasa. Aku juga bukan anak kontraktor kaya raya. Aku bukan anak cukong yang buat lebuh raya.

Tika masanya untuk kita perbaiki perjalanan hidup kita. Merenung semula kebelakang bisa menceriakan wajah. Semua itu pengalaman bisa menjadi aset hidup. Dunia ini masih belum cukup dan puas untuk diteroka. Dunia ini terlalu kecil untuk kita. Kita harus mencari kehidupan yang baru. Tempat yang baru. Wajah yang baru. Teman yang baru. Segala-galanya baru untuk kita. Manusia sukakan perubahan. Sukakan pencerahan yang kita bisa melihat apa yang orang lain tidak lihat. Ini bukan melihat malaikat di Facebook. Ini bukan melihat ribut taufan di Jasin. Ini melihat masa depan anak-anak muda. Anak muda di Kuantan yang suka merempit. Anak muda di Tampin yang mendengar suara dari dinding. Anak muda di Klang yang suka membunuh. Anak muda di Ampang yang suka pergi ke konsert Wondergirls. I have nobody but you.

24 jam yang Tuhan beri untuk kita, kita gunakan untuk apa? Tidur dan makan. Bulan puasa bukan masa untuk tidur. Sekarang masanya untuk bekerja. Bekerja untuk apa tiada siapapun yang tahu. Kesibukan kita setiap hari bukankah kerana kerja. Mencari pendapatan menanggung anak dan isteri. Tiada masa melayan politik. Tiada masa melayan apa yang terjadi di Bakun. Apa sudah terjadi kepada nasib gadis Penan. Apa sudah terjadi kepada warga daulah yang hilang punca pendapatan. Apa sudah terjadi kepada harga ayam yang dinaikkan. Setiap hari kita membaca kesemua berita tahu. Kita tidak bosan dan meluat kerana kita bekerja sebahagian daripada mereka. Kami juga pemandu seperti anda. Tapi kami kenakan caj dua kali ganda.

Teruskan perjalanan...jangan hiraukan hiruk pikuk yang berlaku di sekeliling. Ahli politik tin kosong memang kerjanya memekak. Selamatkan Selangor. Selamatkan diri kita daripada kemurkaan Sang Raja. Berusahalah untuk menjadi orang yang bergantung pada diri sendiri. Lihatlah pada Redzuan dan Hamzavi. Lihatlah kepada orang yang jiwanya kuat tak bisa undur. Lihat kepada orang yang bertindak tidak hanya bermimpi. Teruskan belajar daripada orang yang hebat. Mereka berjaya dalam bidang yang mereka ceburi. Kita juga percaya kepada diri dan produk kita. Kita melaksanakan tugasan secara berkumpulan. Bersatu Bersetia Berkhidmat. Ingatlah kepada keluarga yang tersayang. Berhati-hati di jalanraya. Pakailah barangan buatan Malaysia.

0 comments: