Model Ekonomi Baru dan Ibrahim Ali ; Penjajahan Minda APCO

Apa jua model ekonomi yang dibawa oleh daulah tidak berguna sekiranya ia tidak membawa kesejahteraan kepada warga. Menunggu tahun 2020 baru pendapatan per kapita warga meningkat umpama menunggu katak bertumbuh tanduk. Warga mahu pembahagian kekayaan negara itu adil dan saksama. Warga mahu harga petrol dikurangkan. Tol lebuhraya dihapuskan. Cukai diselaraskan. Tangga gaji minima ditetapkan. Peluang pekerjaan diberi sama rata. Caj interest pinjaman PTPTN dihapuskan. Jangan beli kapal selam yang tidak boleh menyelam. Jangan biarkan isteri gila shopping di Gedung Harrods. Jangan beli senjata kerana warga perlukan makanan bukan bom. Food not Bomb.

Air mata mengalir melihat rumah warga Kampung Denai Pinggiran Kempas yang dibaraikan itu. Apakan daya. Ekonomi kapitalis itu begitu kuat mendominasi. 20 tahun meneroka tanah dirampas begitu sahaja tanpa pampasan. Yang kuat akan menindas yang lemah. Yang pandai bijak akan menindas yang bodoh. Yang diatas akan memijak yang dibawah. Anak-anak kecil dan ibu tua itu hilang tempat tinggal. Kepada siapa ingin mengadu nasib. Ahli Parlimen sibuk berantakan dalam dewan. Sidang DUN Perak menjadi Zoo Taiping kedua. Semua ini berlaku kerana kuasa. Gilakan kuasa untuk kekal menguasai sumber-sumber ekonomi dalam negara. Kera di hutan disusukan. Kambing di rumah mati kelaparan.

Please, don't talk shit..Perkasa itu benar-benar membela nasib orang Melayu. Orang Melayu kurang maju bukan kerana tidak bijak, tidak berusaha. Tapi orang Melayu dilindungi Perkasa. Nasib baik Perkasa ada. Jika tidak tentu pendapatan perkapita kaum Cina dan India lebih banyak dari kita. Cukong Melayu lagi kaya dari Cukong Cina. Perkasa tidak pernah punya aset dengan kaum Cina. 52 billion rupanya tidak hilang. Ia ditransfer ke dalam akaun Perkasa untuk membelai gerai-gerai orang Melayu di Kampung Melayu Subang. Sebab itu kita lihat amat jarang gerai burger dan benjo anak-anak Melayu itu dirobohkan. Saban tahun kita lihat yang memiliki lot kedai itu adalah orang Melayu. Tahniah dan syabas diucapkan.

Alangkah bahagianya melihat keadaan hari ini. Semua kita boleh bertanya apakah yang dilakukan wakil rakyat di tempat kita. Warga memilih mereka untuk menyuarakan hal ehwal dan kebajikan di dewan mulia atau untuk mereka meraih hasil mahsul demi kepentingan mereka. Hakikatnya pembolehubah itu telah lama berdaki dalam stigma kehidupan. Tidak kiralah siapa yang memerintah yang penting kita mahukan kesejahteraan. Tetapi antara mereka mempercayai APCO lebih daripada rakyat. Kita tidak hairan jika serba serbi di sekeliling hari ini adalah pinjaman dan pinjaman. Semua itu diasak bertubi-tubi kepada warga. Gaji 1o ribu sebulan untuk warga suatu hari nanti mungkin di tahap miskin papa kedana.

Jesteru siapakah yang membela nasib kita. Tak sungguh tak mengata. Warga perlu berubah dan bertindak. Keluar dari kepompong itu. Berdikari. Cuba untuk memulakan perniagaan sendiri. Cuba untuk mencari idea bagaimana untuk survival. Semangat dan motivasi itu utuh. Warga Felda perlu diberi pendidikan. Dengan pendidikan maka fikiran akan matang. Jiwa menjadi girang dengan terbukanya banyak peluang. Menebus maruah bangsa dan agama menjadi keutamaan. Malangnya semua itu hanya tinggal harapan. Anak-anak muda itu dihempap kiri dan kanan untuk menjadi mat gian mat rempit. Si gadis sunti pula diasoh menjadi minah karan. Itulah hasil sebuah perjuangan yang diberikan ketuanan.

Akhirnya kita kembali kepada persoalan. Kehidupan itu untuk apa sebenarnya. Melayan isu-isu politik saban tahun. Bercinta dengan gadis seksi atau jantan ranggi sepanjang hayat. Menukar status facebook daripada single kepada in a relationship. Menjual harta untuk bernikah satu lagi. Memukul isteri kerana naik angin tak tahan harga roti canai naik. Membuat personal loan untuk bernikah super grand di Dewan PWTC. Menceburi jualan MLM atau Direct Selling untuk menjadi bakal jutawan. Dari kosong sehingga jutawan. Kehidupan itu tetap namanya kehidupan.

0 comments: