Mengapa Anak Muda Bangsa 1Malaysia Itu Dibunuh?

Sewajarnya kad kuasa itu tidak digunakan untuk seronok memetik butir peluru sehingga memangsakan anak muda itu. Mana mungkin anak muda bermuka bersih jernih itu menjadi penjenayah. Dalam dia merayakan kemudaan dan semangat remajanya, ada pihak terkhilaf mengambil nyawanya. Kad kuasa yang sepatutnya digunakan untuk mempertahankan keselamatan awam, telah meragut nyawa seorang anak muda bakal pemimpin negara. Tragedi malam itu sungguhpun secara tidak sengaja, langkah-langkah perlu dan berhati-hati sepatutnya menjadi amalan pihak yang berkuasa.

Kasihan anak muda itu. Belum sempat menikmati kesegaran hidup anak muda remaja. Belum sempat menamatkan alam persekolahan yang penuh drama. Belum sempat memasuki wilayah pengajian tinggi yang cukup sengsara. Belum sempat mendaki puncak kerjaya penuh derita. Keluarga anak muda itu tidak menyangka dia akan pergi sedemikian. Peluru asing itu tepat singgah di kepala. Bagaimana perasaan si ibu apabila dikhabarkan anak mati angkara kesilapan pihak yang memiliki kuasa. Di sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.

Sungguh, berat mata kita memandang berat lagi bahu anggota keluarga yang memikul. Sungguh, sehebat manapun pihak berkuasa mengekang jenayah, kesilapan yang berlaku jadikan sempadan. Dunia ini lebih aman jika kita tidak meletakkan emosi itu di depan. Sungguh kehidupan itu memeritkan tetapi itu tidak bermakna kita bisa bertindak di luar batasan. Bisa melakukan apa sahaja. Ya, apa sahaja. Tiada alasan untuk tidak menghormati undang-undang. Tetapi undang-undang juga perlu dilihat berteraskan keadilan dan kebudi-bicaraan.

Kisah Norizan, AminulRasyid, Kugan adalah manifestasi hegemoni daulah yang selama ini beranggapan dengan memiliki kuasa apa sahaja boleh dilakukan. Tetapi kuasa hanyalah artifisial yang dari kulit luarannya dilihat kuat. Namun, dari segi isinya begitu lemah, longlai lagi tidak bermaya. Jika kehidupan itu ibarat roda, begitu juga bagi yang memiliki kuasa. Ingatlah, tatkala selamanya kita berada di atas, ada ketikanya kita akan berada di bawah. Buat Allahyarham AminulRasyid, anak muda bangsa yang telah pergi ; Al-Fatihah.

0 comments: