Merdeka! Selamat Datang Ke Hulu Selangor

Kemerdekaan yang kita perolehi itu adalah manifestasi satu perjuangan. Perjuangan untuk membebaskan diri daripada di belenggu penjajah. Bebas dari dikongkong dan menjadi stigma hidup. Bebas menentukan arah tuju dan matlamat. Bebas berfikir dan bergerak. Bebas untuk melakukan apa sahaja yang kita suka. Bebas daripada dinasihati perunding komunikasi seperti Apco Worldwide. Malangnya ada pemimpin yang suka dinasihati oleh perunding berlatar belakang illimunati- yahudi. Adakah ini menggambarkan bahawa kita sebenarnya sedang dijajah.

Hiruk pikuk di Parlimen itu tak pernah kita ambil kesah. Pedulikan mereka. Tiada kaitan Zulkifli Nordin itu dengan anak muda yang membanting baja di Kampung Selemak. Tidak ambil pot semua tentang Saiful Bukhari. Apatah lagi Zahrain yang menuduh itu dan ini. Semak serabut kepala masih belum hilang. Krisis MCA dalam BN bukan mauduk utama perbincangan. Apa yang harus difokuskan hari ini ialah pencerahan. Agenda ini tidak datang sendiri. Pencerahan itu datang dengan ilmu dan pengalaman.

Kesakitan menerima hakikat itu perlu kita pelajari. Hakikat kita cuma rakyat biasa yang hanya berfikir melangsaikan hutang saban waktu. Hakikat bahawa kita perlu berusaha untuk memperolehi apa yang kita inginkan. Hakikat bahawa kita tidak kaya mempunyai syarikat seperti Kencana Petroleum. Harapkan pagar, pagar makan padi. Selama ini kita ditipu kerana menyangka mempunyai degree. Rupanya ada diploma saja boleh jadi ketua penjaga keamanan negara. Siakap senohong gelama ikan duri. Bercakap bohong lama-lama jadi menteri.

Suatu hari nanti bilakah masanya untuk kita lari daripada semua itu. Menikmati kehidupan yang tenang tanpa tol, minyak, cukai dan bil hospital. Bilakah masanya kita ingin melihat keadilan kesaksamaan itu dapat dinikmati oleh semua warga. Sistem kapitalis itu begitu mencengkam kita. Sana sini kita lihat ada saja tanah orang kampung yang diambil oleh para cukong. Tragedi di Johor itu begitu menyayat hati. Apakan daya nasi sudah menjadi bubur. Lebih baik balik kampung tanam ubi kayu daripada menjaja cerita Altantuya Shaaribu.

Bosan dengan politik. Apalagi yang boleh kita fikirkan dalam hidup ini selain politik. Kehidupan ini berkait dengan politik. Demonstrasi itu juga politik. Mengadakan hubungan luar nikah itu juga politik. Membuang bayi atau janin hasil hubungan songsang itu juga seni berpolitik. Bukankah semua itu budaya yang kita sama-sama lahirkan. Bukankah kita yang mencipta suasana agar anak-anak muda itu mudah disesatkan. Sayang sekali golongan tua tidak pernah terfikir tentang itu. Tenaga dan keringat anak muda itu diperah untuk terus menguasai kepentingan ekonomi. Biarkan KJ dengan agenda perubahannya. Biarkan Luncai dengan labu-labunya.

0 comments: