Apakah Yang Menjadikan Kamu Begitu Bijaksana?


'Ingat pelajaran bukan menjamin kamu menjadi bijaksana'

'Apa yang kamu maksudkan..tidak menjadikan kamu bijaksana?'

'Satu perkara biasa.'

'Jadi apa yang jadikan kamu bijak?'

'Kehidupan, itulah sebenarnya.'

- Cancer Ward oleh Alexander Solzhenitsyn
Pemenang Hadiah Nobel untuk Sastera 1970

Menempuh masa-masa sukar adalah perkara biasa bagi anak muda yang baru membina kehidupan. Menjadi anak muda, apatah lagi tinggal di sebuah negara bernama Malaysia sememangnya memeritkan. Bayangkan hendak berjalan setapak sudah berfikir tentang kos yang akan dileburkan. Petrol, tol, parking tidak termasuk saman trafik memberatkan perjalanan dan cita-cita anak-anak muda. Ikutkan hati mahu saja berhenti bekerja duduk melepak bersama aweks sepanjang masa. Tapi saya anak muda berjiwa kuat tidak mudah berputus asa. Kehidupan perlu terus. Bak kata mentor 'walau apa pun yang terjadi, berjalanlah tanpa henti.'

Soalnya mengapa kita begitu pesimistik terhadap kursus anjuran Biro Tatanegara. Bukankah kursus BTN itu mendidik anak-anak muda di kampus untuk menjadi soleh, solehah dan pandai menunaikan solat sunat rawatib. Mana pernah kursus BTN itu mengutuk dan mencemuh pemimpin Pakatan Rakyat. Tidak pernah juga saya mendengar bahawa kursus BTN itu memfitnah Anwar Ibrahim sebagai agen Yahudi atau Amerika. Haha. Kita terlupa bahawa telefon bimbit yang kita gunakan itu juga produk kabal-kabal zionis. Kita sering terlupa betapa ramai pemimpin kita berkiblat kepada negara Bush/Barack Obama bukan Kaabah di Mekah.

Pedulikan Ariffahmi yang mahu meletakkan jawatan CEO PMBK. Sebetulnya apabila terlibat dengan politik elakkan daripada memilih anak menantu di jawatan tertinggi syarikat kerajaan. Sekali lagi ditegaskan bahawa politik adalah persepsi. Rakyat membaca blog dan berita alternatif yang tersebar di dot com. Terima kasih Ronald Reagen kerana memperkenalkan dasar dunia tanpa sempadan ini. Tanpa teknologi ini tak mungkin hari ini kita tahu siapakah Salamath Ali Money Changer Sdn Bhd. Tak mungkin juga kita tahu siapakah yang merasuah Balasubramaniam. Kontraktor jambatan runtuh sehingga hari ini masih hilang.

Sekiranya kita memiliki hak terhadap sesuatu mengapa tidak kita mempertahankannya. Mengapa kita tidak memberikan hak kepada yang berhak. Apakah kita memahami keadilan dan kesamarataan itu sepertimana pepatah Inggeris ada menyatakan ' Justice delayed is Justice denied'. Sudah terang lagi bersuluh rakyat Kelantan dinafikan hak mereka terhadap royalti. Tiada huha lagi menyatakan ini semua tiada kaitan dengan politik. Kehidupan ini serba serbi terikat dan tersimpul dengan ikatan politik. Jika hak yang sepatutnya menjadi milik kita dinafikan, apakah lagi doa yang mahu kita panjatkan selain tolak bala. Bala yang ini tentulah tidak sama dengan Balasubramaniam.

Tingkatkan kesungguhan, keyakinan. Tiada jalan keluar untuk sesuatu melainkan dengan kesabaran. Apabila keadaan menjadi begitu memeritkan, hanya yang tabah merentasi keperitan akan menang. Yakinlah akan cita-cita dan impian di hadapan. Masa depan milik anak muda berani yang tidak takut dengan ujian dan halangan. Tidak berkahwin awal tidak bermakna kehidupan itu tidak sempurna. Tiada sesuatu yang merugikan apabila kita gunakan sepenuhnya sepenuh masa dan nyawa untuk memberi dan menerima. Hakikatnya kita tetap kita.

0 comments: