Apakah Yang Menghalang Anda Untuk Berjaya Mengurus Persepsi

Tahniah kepada CEO PMBK Abdullah Arifahmi kerana telah meletakkan jawatan. Anda adalah orang yang terkorban kerana persepsi. Belum sempat lembu-lembu dikorbankan anda telah menjadi korban. Politik dasawarsa kini adalah politik persepsi. Menolak persepsi adalah primitif dan hanya layak untuk tinggal di Gua Batu Maloi. Mengurus persepsi adalah cabaran baru bagi susuk politik moden yang mahu mengambil alih kuasa atau mengekalkan kuasa. Kerja politik adalah kerja untuk mengenal, mengurus dan menyelesaikan persepsi.

Kini saya menunggu saat-saat untuk ditabalkan sempena hari keputeraan. Angka 25 itu begitu menarik. Jika diizinkan ingin saja menempah plat BMW dengan nombor itu. Tapi itu cuma mitos kerana angka dan nombor tidak melambangkan apa-apa makna. Lembu 110 ribu dengan 1.24 juta juga tidak membawa apa-apa makna. Cuma manifestasi angka itu menjadi isu tatkala ia disiarkan di muka hadapan Utusan Malaysia. Maka apakah di musim naik haji berumrah ini tiada lembu yang bergerak-gerak untuk disembelih dan dikorbankan. Ayah saya pasti sibuk menguruskan hal ehwal korban pada raya korban ini.

Berhati-hati tatkala kita membaca ada orang yang dipaksa dan memaksa untuk masuk Islam. Islam agama yang tidak memaksa sesiapa untuk menganutnya. Tiba-tiba sahaja S Banggarma atau nama lainnya Siti Hasnah Vangarama Abdullah muncul di sudut berita memberitahu dia dipaksa memeluk agama Yang Maha Esa. Sekali lagi bagi mereka yang malas membaca fikrah mereka mudah dibonsaikan. Jika sudah dua dekad perkara ini berlaku mengapa kini mesti ditimbulkan. Apakah pihak JKM Penang begitu kempunan dengan memaksa S Banggarma masuk agama Islam. Atau di sana ada pihak yang sedang menjadi juara untuk menjadi lebih Islam daripada Islam.

Suka atau tidak kita perlu rajin membaca, mengkaji dan mentelaah sikap manusia di sekeliling kita. Anak-anak muda belia dan remaja mesti rajin membaca untuk mencerna pemikiran. Mendengar tanpa membaca dan menelaah sesuatu adalah permulaan proses pembodohan yang ingin disebatikan dalam susuk jiwa kita. Kebodohan kita bermula apabila kita mengaku bahawa kita sudah pandai, bijak dan terpelajar. Otak yang lembap dan sembab inilah yang tidak lagi menggerakkan fikrah anak-anak muda khususnya yang berada di wilayah institut pengajian tinggi.

Sesungguhnya hari ini tidak cukup sekadar berblog dan berfacebook. Adakalanya kita hilang fokus dan keutamaan. Tumpuan kita sering hilang tatkala mendengar lagu cinta dan indahnya berasmara. Tetapi manusia yang berfikir tidak akan tunduk kepada sesiapa kecuali fikrahnya yang rasional. Kita tidak mahu menjadi hanya sekadar pencetus dan pemula idea tetapi begitu lemah dalam pelaksanaan dan tindakan susulan. Kerana itulah hal-hal cinta dan hati terpaksa kita tinggalkan.

2 comments:

mohd hanis said...

Lamo gilo tak post blog. Sibuk bona ko?. Hee bang esok jomput yo.

Hazwan Mohd Nor said...

hehe.

agak jgk dik. bnyak kes skg ni.

orait.