Tragedi di Kuala Dipang; Lentera Hati Warga Tidak Berdosa

Sedih dan terkilan. Itulah yang boleh kita luahkan daripada tragedi anak-anak kecil yang kehilangan nyawa di Kuala Dipang. Perkhemahan 1Malaysia akhirnya menjadi mimpi buruk semua warga dengan hanyutnya 3 anak kecil yang belum mengenal dunia. Ini semua angkara jambatan gantung separuh siap binaan kontraktor ali baba. Soalnya mengapa dibina jambatan gantung bukan jambatan konkrit atau besi. Kenapa tidak dibina cerucuk sedalam menara KLCC? Adakah krisis politik di Perak menjadi satu sebab Jabatan Pelajaran hanya mampu membina jambatan gantung sahaja? Itu semua sekadar persoalan.

Buatlah EGM atau seminar politik berpuluh kali nescaya ia tidak akan mampu mengembalikan semua anak-anak kecil kehilangan nyawa. Sudah tentulah ahli keluarga bersedih. Anak yang dibesarkan penuh harapan tiba-tiba hilang begitu sahaja. Ini semua kerana kelalaian kita selaku warga yang sibuk mengejar harta. Akhirnya kita membayar harga kesibukan kita dengan tragedi kehilangan dalam bencana. Peringatan ini tentunya terus datang dari Yang Maha Esa.

Anak Ibrahim atau Anak Ali bukanlah persoalan penting untuk semua warga fikirkan. Kita maklum tidak lama lagi harga minyak akan diselaraskan. Diselaraskan ini kepala bana apa. Ini ayat retorik untuk mengaburkan mata anak-anak muda. Sebenarnya harga minyak akan dinaikkan untuk cover kos pilihanraya. Habislah gaji kita semua bekerja gegak gempita. Anak muda gersang tidak berkesempatan untuk memadu kasih bercanda. Anak teruna terpaksa meninggalkan minah getah kerana tiada kepala agung untuk buat belanja menikah.

Kesemua ini trick semasa walaupun belanjawan yang dibentang berbilion-bilion berjuta-juta. Semua warga dalam keadaaan gelisah. Anak-anak muda tambah gelisah kerana tiada pekerjaan. Jalan bukit putus yang diluruskan akan ditutup semula selepas pertabalan sultan. Buka dahulu pun hanya untuk pujuk hati Yang Di Pertuan. Mat Rempit juga yang menghadapi kesusahan kerana jalan kecil di asak kereta besar yang memecut di tengah jalan. Buka akhbar tengok berita anak-anak Melayu mati di tengah jalan.

Jangan pernah menyesali keputusan-keputusan yang pernah atau telah kita putuskan. Biarlah ADUN Pelabuhan Klang itu pergi jalan. Peduli apa mahu seberang jalan. Ini tidak mungkin memberi kesan kepada ekonomi global. Lebih baik pergi bercuti ke Burj Al Arab. Tidaklah kita asyik berfikir tentang isu ekonomi negara yang semakin lembab. Lama-lama badan kita pun jadi debab otak semakin sembab. Drama Sekolah Politik Perak (SPP) kita lihat dari bab ke bab ~

Daulat Tuanku; Terima Kasih Meluruskan Jalan Bukit Putus

Saya pulang ke kampung baru-baru ini. Tiada lagi jalan bukit putus. Bukit Putus sudah lurus. Terima kasih kerajaan negeri pimpinan Tok Mat Hasan yang mendesak Pak Lah untuk Bajet Persekutuan meluruskan jalan lama bukit putus. Jika harapkan Isa Samad sewaktu jadi Menteri Besar dulu mungkin tunggu kucing bertanduk gajah bersunat. Hari demi hari warga menunggu bilakah jalan maut yang meragut beratus nyawa ini hendak diluruskan. Warga lupa yang didahulukan adalah Doktor Senapang. Setiap kali melalui jalan ini pasti berasa mabuk laut dan payau nak muntah. Itu cerita dulu waktu bersekolah di Seremban. Begitu naif.

Semua orang bercerita tentang Bajet 2010. Saya mengikuti pembentangan Bajet oleh PM. Saya tidak teruja dengan nilai berbilion dan berjuta-juta itu. Warga juga pasti tidak ambil pot dengan angka dan jumlah menjulingkan mata untuk melihat. Binalah berpuluh klinik dan UiTM sekalipun. Buatlah Bank Pemuda atau apa jenis subsidi sekalipun. Paling penting adalah warga mahukan kebajikan mereka dipelihara. Warga mahukan pelajaran percuma, rawatan kesihatan percuma, kediaman percuma. Bekalan asas air, api dan kemudahan jalanraya percuma. Tol dihapuskan dan pengangkutan awam ditingkatkan. Warga tidak perlukan kapal selam, jet pejuang atau loji nuklear. Warga perlukan makanan untuk hidup. Food Not Bomb.

Sesekali terfikir sampai bilakah jalan-jalan ini akan dibesarkan. Hidup mati kita dalam kereta. Pagi pergi kerja terhegeh mengejar punch card. Balik petang sesak jem tension dan panas mencari tilam. Kehidupan kita separuh dalam kesesakan dan asap. Sampai bila-bila tuhan baru bernama kereta ini akan terus kita sembah. Ini disebabkan fikrah gila kapitalis menggalakkan warga untuk memiliki kenderaan persendirian. Berhutang dengan bank bayar bulan-bulan. Lihatlah alam mengamuk dek kerana asid racun asap yang kita lepaskan. Mari kita sama-sama mati terbunuh di jalanraya atau gempa bumi macam di Padang. Jangan salahkan Tuhan dalam hal ini. Kita sendiri yang memilih untuk menyembelih diri sendiri.

Tiba masanya untuk daulah berfikir dan bertindak untuk mencari solusi masalah ini. Kesesakan ini membuatkan jiwa warga menjadi kacau. Lihat saja di dada akhbar kes-kes jenayah semakin hari semakin meningkat. Terbaru bunuh mak dengan pisau belikat. Tekanan jiwa dan perasaan membuatkan hidup warga tidak tentu hala. Peduli apa dengan 2-3 orang pimpinan PAS yang mahu masuk UMNO. Masuklah parti jawa apa sekalipun. Apakah mereka tahu anak-anak muda Melayu juara menagih dadah. Apakah mereka ambil pot anak-anak gadis murtad masuk agama Hindu. Itu semua mereka tidak ambil pot. Mereka lebih pentingkan poket mereka penuh.

Akhirnya kita perlu berubah. Kita perlu berani berubah. Anak-anak muda harus bangkit dari mimpi lena yang panjang. Keluar dari zon keselesaan. Tugas anak-anak muda hari ini cukup penting dan diperlukan. Kita perlu mencerahkan lagi fikrah umat Melayu agar tidak terus bonsai pemikiran. Jangan diperbodohkan dengan homisid. Kita perlu terlibat dalam perkembangan PES (politik, sosial dan ekonomi) dalam negara. Kita perlu bersedia untuk memimpin warga daulah.

Kepada Yang Mulia Tuanku Muhriz, Daulat Tuanku; Sembah Patik Harap di Ampun. Semoga Tuanku Pro- Kepada Perubahan dan Pencerahan Anak Muda Segala Bangsa ~

Dilema Anak Muda Bangsa Malaysia Yang Tiada Akhirnya

Kelmarin tatkala menonton rancangan 999 saya rasa agak terkesima. Ceritanya mudah. Anak-anak muda Melayu gila menghisap gam. Di tengah kesibukan ibukota, Pangsapuri Sri Permaisuri tidak lagi mempamerkan keindahan namanya. Sri Permaisuri sudah hilang dengan jam tangan mahal berjuta dari Gedung Harrods. Yang tinggal anak-anak muda yang mabuk dengan gam yang dibubuh dalam plastik. Lalok sepanjang masa bakal menjadi bangkai tidak bernyawa. Alahai 1Malaysia.

Lupakan apa yang terjadi pada Teoh Beng Hock. Semua kita maklum dia mati kerana homisid. Homisid itu maksudnya dia mati dibunuh. Lupakan skandal rasuah PKFZ. Lupakan cerita jet peribadi Tiong yang digunakan oleh isteri Rosmah. Lupakan kapal selam yang dibeli oleh suami Najib. Semua ini tidak menggugat kestabilan ekonomi dalam daulah. Kita berbicara soal anak muda di sekeliling kita. Anak muda terlibat dengan dadah. Anak muda hisap ganja. Anak muda tonggeng arak. Anak muda gila berjudi. Anak muda membunuh sana-sini.

Rata-rata masalah yang berlaku di sekeliling kita melibatkan anak-anak muda. Di dada-dada akhbar kita membaca bayi dan janin dibuang di tepi longkang. Mustahil ini dilakukan oleh makcik Felda. Sudah tentu kes sebegini juga melibatkan anak gadis kehilangan teruna. Sudah tentu ini tanda pencapaian negara kita yang semakin maju dan unggul di mata dunia. Kenapa tidak warga 1Malaysia berdikir barat naik keretapi dari Singapura ke Tumpat. Kenapa tidak guru dan murid di semua sekolah berkongsi 1Toilet. Berita-berita sebegini menggambarkan taraf pemikiran warga yang semakin bonsai lagi terkebelakang.

Tepuk kepala dan tanyalah akal fikiran kita. Apakah rasionalnya kita sibuk merampas kuasa dan mengumpul kekayaan. Semua warga hidup dalam kegelisahan dan kekacauan. Krisis politik di Perak tidak berkesudahan. Anak muda segala bangsa mahukan perubahan. Mereka mahukan pekerjaan. Mereka mahukan perhatian dan kebebasan untuk merayakan kemudaan. Hari ini atas nama kemajuan kita menyekat dan menyalahkan mereka. Anak-anak muda merempit kerana golongan tua telah menutup segala ruang dan padang untuk ekpresi jiwa muda belia.

Tiada masa lagi untuk menuding jari kepada sesiapa saja. Hakikatnya kita buat apa? Kita sebagai warga seharusnya bertindak dan bergerak membaiki gerak budaya dalam negara. Ya, memang benar anak-anak muda di rancangan2 Felda dan kampung-kampung bermasalah. Memang benar kehidupan di pedalaman tidak semaju dan sehebat tinggal di bandar. Namun bila tiba pilihanraya kecil rumah-rumah yang kokak dan busuk itulah bakal-bakal YB ini masuk meraih undi. Mengapa tidak menziarahi kolek-kolek usang ini ketika bukan musim pilihanraya? Sekali lagi kita faham bahawa semua itu hanya kerja-kerja politik.

Bila sampai masanya perubahan itu perlu, maka berubahlah. Tiada ruginya kita membuat perubahan. Sesiapa pun yang mengambil alih tampuk kepimpinan maka letakkan amanah dan sifat berbakti dengan kejujuran. Ulama', profesional, Abdul Hadi Awang atau Hassan Ali tiada bezanya sekiranya kepimpinan itu tidak mampu memenuhi inspirasi rakyat yang mahukan keadilan, ketelusan dan kesejahteraan. Anak-anak muda 10 tahun akan datang akan lebih rosak sekiranya Beyonce tidak lagi dijemput datang untuk mengadakan konsert di Bukit Jalil ~

Dari Mana Datangnya Ilmu Pengetahuan?

*berfikir dan bergerak. jalan terus dan jangan fikir ke belakang. membaca terus membaca.

Dari mana datangnya ilmu pengetahuan?

Sekali imbas kelihatan soalan ini cukup lekeh. Mungkin ada yang akan ketawa kerana merasakan bahawa soalan ini tidak perlu dijawab kerana jawapan telah di ketahui umum. Saya hanya meminta renungkan dan ulangi soalan ini – dari mana datangnya ilmu pengetahuan?

Sesiapa yang menjangka jawapannya telah di ketahui umum lalu tidak mahu berfikir tentang punca ilmu pengetahuan, saya cadangkan mereka menggantung diri sebentar. Jika ada politikus dan aktivis politik menganggap soalan ini enteng dan jawapannya gampang maka saya cadangkan juga mereka menggantung diri dengan lebih lama. Pada anggapan saya wujudiah susuk-susuk ini hanya menghabiskan oksigen bersih yang semakin berkurangan dalam negara ini.

Saya menganggap dari mana punca ilmu pengetahuan ini adalah persoalan induk yang akan membantu para politikus dan juga para aktivis politik dalam usaha untuk melahirkan sebuah negara bangsa yang bertamadun lagi madani. Tanpa mengetahui jawapan ke atas persoalan ini semua kerja politik hanyalah membuang masa, tenaga dan wang ringgit. Malah tenaga ‘terbuang’ ini lebih baik digunakan untuk mengetam padi di Kedah, ianya lebih berbaloi.

Saya berkata demikian kerana saya menjangka pilihan raya umum akan sampai tidak lama lagi. Ini adalah pilihan raya umum yang ke 12. Ertinya rakyat di negara kita telah 12 kali mengundi. Ini tidak termasuk pilihan raya kecil di sana sini. Ertinya politikus dan aktivis politik telah mengalami proses membuat kerja politik. Hakikatnya umum telah berpengalaman dan mengetahui satu jalur lunas demokrasi berparlimen. Syukur alhamdulillah.

Apa sangkutannya dengan soalan di atas?

Soalan di atas saya timbulkan kerana dari pengamatan saya para politikus yang bertekad untuk mengambil alih kerajaan telah gagal memainkan peranan mereka. Kegagalan ini pada anggapan saya berpunca dari kegagalan untuk memahami jawapan dari mana datangnya ilmu pengetahuan.

Semua ilmu pengetahuan dalam dunia ini berpunca dari pembuatan. Membuat adalah asas ilmu pengetahuan. Pembuatan adalah induk kepada semua ilmu pengetahuan. Membuat erti menggunakan akal yang memaksa kita menggunakan kaki tangan dan tubuh badan. Kita membuat sesuatu dahulu, dari proses membuat ini kita berfikir. Akal dan fikiran kita juga berkembang hasil dari badan kita yang bergerak membuat.

Pembuatan ini merangkumi ilmu pengetahuan yang dilahirkan dari bilik dan gedung makmal. Eksperimen dan percubaan dalam gedung makmal yang melahirkan ilmu-ilmu baru juga adalah hasil dari proses percubaan membuat. Bilik makmal dan bilik kajian adalah bilik cuba membuat.

Hasil dari pembuatan ini kita mengumpulkan pengalaman. Mengumpul pengalaman ini adalah satu konsep. Kalau di zaman datuk nenek moyang kita, mereka mengumpulkan pengalaman ini secara oral. Jatuh dari mulut ke mulut. Dari satu generasi ke satu generasi. Cara dan teknik menanam padi di ketahui kerana datuk nenek moyang kita membuat tanaman padi. Mereka mengumpul pengalaman yang menjadi ilmu untuk ditinggalkan kepada anak cucu.

Datuk nenek moyang kita tahu bila tengkujuh datang kerana mereka melihat dan merasa tengkujuh itu. Ini pengalaman. Nelayan di laut tahu di mana sarang ikan kembung kerana mereka ke laut dan mencari ikan. Ke laut mencari ikan ialah pembuatan. Pembuatan di laut menjadi pengalaman yang menjadi ilmu pengetahuan untuk para nelayan. Ianya terkumpul dan bertokok tambah.

Ilmu bertokok tambah kerana pembuatan dan pengalaman membuat. Ilmu baru pasti akan muncul hasil dari pembuatan. Apabila bulan terang kerang dan ketam amat kurang. Bulan gelap ialah masa untuk mencandat sotong. Bila ada jamung sotong akan berkumpul. Apabila diganti dengan lampu karbaid sotong masih juga berkumpul. Lambu karbaid diganti pula dengan lampu bateri. Sotong masih juga berkumpul. Maka dijadikan ilmu pengetahuan bahawa sotong tertarik dengan cahaya. Pengalaman terkumpul ini dijadikan asas ilmu pengetahuan oleh datuk nenek moyang kita.

Apabila tulisan dan abjad muncul semua pengalaman-pengalaman ini mula dikumpulkan ke dalam buku. Buku ialah ilmu pengetahuan dari pembuatan dari pengalaman yang terkumpul. Melalui tulisan semua pengalaman yang terkumpul boleh dijadikan rujukan. Ertinya buku-buku ilmu pengetahuan adalah hasil pembuatan.

Ilmu bukan datang dari awang-awang. Ilmu berpolitik juga muncul dari membuat kerja politik. Di para ini, jika punca ilmu pengetahuan telah difahami maka mari kita lihat kerja politik para politikus dan aktivis politik yang bercita-cita untuk membawa perubahan.

Pada pandangan saya, kegagalan utama mereka ialah mereka tidak PERNAH mengumpul pengalaman. Mereka gagal untuk menilai kembali apa yang telah mereka lakukan. Hasilnya mereka membadak ke hulu ke hilir tanpa tujuan sambil memiliki niat suci lagi besar untuk menjadi YB dan mendirikan kerajaan yang baru. Niat suci betapa pun sucinya tanpa ilmu tidak akan bermakna.

Jika tidak percaya apa yang saya katakan ini lihatlah contoh-contoh ini :

1- Bila sahaja parlimen di bubar maka dengan serta-merta akan banyak bahan-bahan slebaran dan risalah dicetak. Bertimbun-timbun risalah tentang isu ini dan itu. Lalu ditaburkan tanpa penelitian yang rapi. Ini pengalaman saya memerhatikan kerja politik dalam pilihan raya tahun 1999 dan 2004.

Para politikus TIDAK menyedari bahawa orang ramai TIDAK memiliki masa untuk membaca semua itu. Terlalu banyak bahan untuk otak menggarap pada ketika itu. Selebaran seperti ini TIDAK membawa apa-apa hasil. Tidak berbaloi dengan tenaga dan wang ringgit yang di curah.

Kenapa politikus dan aktivis politik tidak mengumpul pengalaman? Mengeluarkan slebaran dua minggu sekali sepanjang tahun? Kenapa bila nak mengundi baru ada slebaran? Ini soalan cepu emas.

2-Ceramah - satu-satunya kerja politik yang penting. Tetapi selama ini ceramah hanya satu hala. Orang ramai hanya mendengar. Ia menjadi monolog. Tidakkah para politikus ingin mengetahui apa pula pandangan si pendengar? Kenapa aktivis politik tidak membuat bancian. Menyebar borang dan minta diisi pendengar secara rambang. Satu lagi soalan cepu emas.

3- Saya perhatian ada satu kegilaan ketua-ketua dan aktivis politik bahagian untuk membuat ‘kenduri’ Hari Raya, Deepavali, Tahun Baru China dll. Semua bahagian ini cuba menonjol diri seolah-olah ini kerja politik yang maha agung untuk bahagian mereka.

Hasilnya dalam masa satu bulan, kalau di akhir Ramadan misalnya , akan berasak-asak setiap bahagian ingin membuat ‘kenduri’. Maka akan ke hulu ke hilir para pemimpin parti sampai tidak bernafas. Kadangkala dalam satu petang ada dua tiga ‘kenduri’.

Ini membazir. Jangan cuba memberi ‘helah’ mengatakan bahawa ‘kenduri’ bukan politik. Semuanya politik. Kenduri pun adalah kerja politik apakan lagi yang menyusun ialah bahagian atau cawangan parti. Yang di jemput datang pula ialah aktivis politik, pucuk pimpinan politik dan orang ramai yang diharapkan akan menyokong dan mengundi parti.

Dalam kenduri semua ingin berkenal mesra dan beramah tamah antara satu dengan lain. Ini juga kerja politik. Ada pula yang ingin menjual diri. Ada yang ingin di lihat wujud di hadapan pemimpin. Ini juga kerja politik. Kenduri yang bukan politik hanyalah apabila kita pergi ke Zouk untuk ‘kenduri’.

Kenapa tidak dilakukan ‘kenduri politik’ ini secara tersusun, TIDAK berasak-asak dalam dua minggu sesudah Ramadan misalnya. Saya yakin tidak wujud satu akta di bawah kanun negara yang melarang kita mengadakan ‘kenduri raya ’ lima bulan sesudah akhir Ramadan. Atau kenduri Tahun Baru Cina di sambut dalam bulan Julai atau sambutan X-mas pada bulan September?

Ini cadangan gila? Pandangan yang tidak masuk akal?

Cadangan dan pandangan ini timbul hasil dari mengumpulkan pengalaman. Contoh yang saya tuliskan di atas hanyalah sebahagian dari ribuan contoh-contoh kerja-kerja politik yang telah dibuat tetapi tidak dikumpulkan sebagai ilmu. Parti politik yang ingin membawa perubahan mesti berani membuat perubahan BUKAN bercakap tentang perubahan. Bercakap bukan ilmu. Membuat dan mengumpul pengalaman adalah punca ilmu pengetahuan. (TT)


Melayu Kurang Yakin Diri- Tun Musa Hitam

*kenyataan Bekas Timbalan Perdana Menteri ini menarik untuk dibaca oleh anak muda yang dahagakan ilmu dan mengimpikan pencerahan warga segala bangsa.

Bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berkata biarpun orang Melayu sudah boleh diterima sebagai masyarakat terpelajar, matang dan berkebolehan dalam pelbagai profesion tetapi mereka masih lagi kekurangan daripada segi keyakinan terhadap kebolehan sendiri.

"Saya memang insaf dan sedar bahawa banyak lagi kekurangan dan masih jauh harus dijalani tetapi kalaulah mentaliti dan psikologi kita masih negatif, diiringi oleh helah 'tidak boleh', tak bolehlah kita," katanya dalam ucapan balasnya setelah menerima ijazah kehormat Doktor Kerajaan dan Politik daripada Universiti Teknologi Mara di Shah Alam hari ini.

Ijazah itu dianugerahkan kepada beliau oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin selaku Canselor UiTM pada istiadat konvokesyen ke-71 universiti itu.

Musa berkata mentaliti "tidak boleh" ini jelas nampak apabila para pemikir Melayu dan para penganjur Melayu tidak habis-habis menggunakan hujah seperti "habislah Melayu," dan "apalah nak jadi kepada Melayu" apabila menghadapi isu-isu negara.

Sebagai penyelesaian pula, katanya, dicadangkan konsep "ketuanan Melayu" tetapi sejarah dunia moden membuktikan bahawa konsep "master race" atau "ketuanan ras" telah gagal apatah lagi apabila menghadapi persaingan daripada mereka yang kukuh serta tinggi tahap pengetahuan dan pintar dalam pelbagai ilmu khususnya sains dan teknologi.

"Pada saya, kalaulah hendak kita cari slogan bersesuaian, terminologi 'Keterasan Melayu' lebih baik dan lebih sesuai sebagai konsep asas masyarakat Malaysia yang diidamkan oleh rakyat pada masa ini," kata Musa.

Ketika mengimbas kembali satu sesi soal jawab beliau dengan seorang pelajar Universiti Malaya pada tahun 1960-an yang menggesa supaya hak istimewa orang Melayu dipastikan berkekalan dalam perlembagaan negara, Musa berkata:

"Di samping saya menegaskan bahawa perkara itu suduhpun cukup termaktub dalam perlembagaan, saya telah sengaja mencabar anak-anak Melayu kita waktu itu dengan mengatakan bahawa orang Melayu harus berasa malu kalau mereka seumur hidup mendapat kedudukan istimewa dalam apa bidang pun semata-mata kerana faktor mereka Melayu."

Katanya beliau telah menunggu sekian lama ketika bila orang Melayu dengan penuh bangga akan berkata "saya Melayu tetapi saya berjaya kerana saya berkebolehan dan berkelulusan dan tidak takut bersaing dengan sesiapapun".

"Alhamdulillah, pada hemat saya, masanya telah pun tiba," kata Musa.

Beliau juga menasihatkan graduan supaya tidak lagi menuntut sesuatu berasas kepada emosi dan sentimen tetapi haruslah berasas kepada ilmu, kelulusan, kebolehan dan pengetahuan berasas kepada keyakinan dan iman.

"Seperkara lagi, janganlah semasa di menara gading mereka mengecam kesalahan pemimpin seperti salah guna kuasa dan rasuah tetapi apabila mereka mempunyai kedudukan tinggi mereka lupa segalanya.

"Janganlah hendaknya kita sendiri menjadi jaguh korupsi dan penyalahguna kuasa dengan tidak mempunyai perasaan insaf dan takwa," katanya. BERNAMA

Kau Tercipta Bukan Untuk Diri Ku; Memoir Sebuah Harapan

Pagi itu kita bangun dengan penuh kesedihan dan kekecewaan. Keputusan itu meragut semangat kita. Cinta yang kita bina sejak sekian lama akhirnya berkecai di tengah jalan. Harapan dan cita-cita yang pernah kita semai bersama runtuh rantah. Tiada lagi kedengaran desiran kegembiraan. Semua orang kaget dan kecewa kerana cinta kita putus. Semua orang terkesima dan terkejut dengan keputusan itu. Sinar baru untuk warga seluruhnya seolah-olah hilang, kelam dan kusam.

Kegagalan bukanlah titik noktah bagi sebuah perjuangan. Kecundang bukan bermakna kita telah kalah. Gagal sekali bukan bermakna kita gagal selama-lamanya. Kita redha dengan kehendak yang Maha Esa. Itulah keputusannya. Itulah natijahnya. Itulah hakikatnya. Tiada yang boleh melawan kuasaNya seandainya DIA mahu. Kita cuma hamba yang mesti berfikir bahawa di sebalik sesuatu itu ada hikmahnya.

Tidak cukup dengan kesedihan pulangnya seorang yang jauh di mata, di tambah pula dengan berakhirnya sebuah harapan untuk warga. Sekilas itu realiti. Realiti itu kehidupan. Kehidupan ini tiada pandang belakang. Kita perlu terus dan terus berjalan. Ibarat kapal yang telah memulakan pelayaran. Menempuh ombak dan badai mendatang. Mustahil untuk kita berpaling pulang. Berpatah semula lebih besar risikonya berbanding maju ke depan. Paling tidak kita berani menerjah sebuah impian.

Hargailah sebuah kegagalan. Gagal itu jalan baru untuk kita bangun menuju kejayaan. Tuhan masih beri peluang untuk kita baiki kelemahan. Tuhan masih beri kita peluang untuk menambah kekuatan menempuh halangan. Mungkin Tuhan beri kegagalan dahulu sebelum kurniakan kejayaan. Mungkin Tuhan sengaja menemukan kita dengan insan yang salah sebelum kita menemui insan yang betul. Pun begitu kita perlu redha dan berterima kasih pada Tuhan kerana masih hidupkan hati-hati kita.

Andai kau pernah menghirup madu, melihat damai dan merasa senang, ingatlah satu masa nanti semua itu akan sirna juga. Tak guna kita bergaduh sedang orang di atas hidup selesa. Tak guna kita bertengkar kerana kita sama-sama miskin, sama-sama marhaen, sama-sama hina. Diri kita, hanya diri kita jua yang rasa. Mereka di sana tidak rasa seperti mana perasaan kita. Ayah kita bukan bos.

Tiada siapa yang memilih untuk gagal melainkan kita yang gagal memahami bahawa kegagalan yang sebenarnya adalah gagal mencuba. Telah kita cuba sedayanya pertahankan cinta kita, impian kita bersama namun apakan daya Isa Samad itu terlalu kuat untuk dikalahkan. Biarkanlah dia kerana kita punya banyak ruang dan masa lagi untuk menjadi kroni.

Barangsiapa yang asyik memandang ke belakang dan ke hadapan sahaja, maka dia adalah orang yang ketinggalan. Pandanglah saat ini sebagai langkah mula terhadap perubahan~

Hadapi Dengan Senyuman; Tahniah Tan Sri Isa

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua... Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah .
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

Artist: Dewa

Akhirnya Ku Temui Isteri Solehah di Bagan Pinang

Bila berlaku pilihanraya maka terbongkarlah segala baik dan buruk. Perbuatan manusia samaada baik atau buruk; ada yang boleh dilihat dan ada yang tidak boleh dilihat. Yang boleh dilihat umpama jalan, stesyen bas, nyamuk, lalat dan bangunan terbengkalai. Bila adanya bangunan terbengkalai dek kerana kontraktor lari melabon duit projek, maka terciptalah pot baru untuk Mat Pet dan Minah Ranggi mempamerkan karya seni mereka. Disinilah tercipta satu ketamadunan Umat Melayu zaman ICT.

Pembangunan. Satu perkataan yang sama ertinya dengan tahi ayam. Setiap kali pilihanraya maka janji-janji yang biasa diasak ke minda warga adalah pembangunan. Warga kini tidak mahukan pembangunan. Warga mahu harga minyak diturunkan. Tol dihapuskan. Bekalan air dan elektrik dibekalkan di pedalaman. Hutan dipelihara bukan digondolkan. Amalan pembelian senjata berjuta dan berbilion bukan keutamaan. Keutamaan warga adalah dapat untuk hidup cukup pakai, minum dan makan. Warga tidak perlukan projek mega berkoridor untuk kroni berpesta sakan.

Semaju dan sekaya manapun negara kita jika tidak diisi dengan kebaikan, maka hancur jua akhirnya. Dirikanlah bangunan mencakar langit, berlumbalah membina menara bertingkat semacam yang ada di Dubai. Semua itu hanyalah khayalan manusia yang gilakan kuasa dan kekayaan. Binalah pasaraya yang class dan mahal untuk para kapitalis menjalankan aktiviti perniagaan mereka. Anak-anak muda di Ladang Bradwall sudah pasti tidak akan tahu bahawa Isa Samad pernah menjadikan Negeri Sembilan lebih maju dari Kelantan. Lihatlah Bandar Seremban dan bandingkan dengan Bandar Kota Bharu.

Setidak-tidaknya kita telah memberitahu kepada generasi anak muda bahawa masa depan mereka adalah sangat berharga. Masalah sosial yang hinggap pada anak-anak muda hari ini bukan salah Isa Samad mahupun Mohamad Hasan. Tidak ada sesiapa yang harus dipersalahkan bila janin ditemui dalam jamban sebuah sekolah agama. Itu perkara normal dan biasa di zaman moden dan liberal ini. Selepas ini kalau ada masa kita panggil lagi Beyonce atau Mariah Carey untuk buat konsert unplugged di Ladang Atherton. Sudah pasti ini akan meningkatkan lagi nilai akidah dan moral anak-anak muda di Malaysia.

Habis berselirat dan berserabut dengan agenda politik tidak berkesudahan. Yang menjadi mangsa dan hamba adalah kita. Hidup perlu diteruskan walau apa ujian dan musibah yang menimpa. Kita perlu bekerja, bekerja dan bekerja. Kita tidak seperti Isa Samad yang kaya raya. Kita juga tidak ramai kabel untuk jadi kroni buat jalanraya. Kita hanya manusia biasa yang cukup minum teh tarik cicah roti kaya Gardenia.

Akhirnya ku temui jua isteri solehah di Bagan Pinang. Satu masalah timbul tatkala si dia asyik bertanya "Bila abang nak masuk meminang? "

Terasa Insaf dan Sayu Tatkala Melihat ke Jendela Luar; Gempa Bumi Indonesia


Fanatik saya terhadap calon pilihan Tan Sri Isa Samad terburai seketika tatkala melihat gambar-gambar di sini. Beratus-ratus nyawa terkubur hilang ditelan bumi dalam kemeriahan meraikan kenduri. Bumi Padang Pariman yang indah dengan kehijauan bendang dan bukit bukau menjadi padang jarak padang terkukur. Selain kita mengakui bahawa ini ujian Yang Maha Esa kepada hambaNya yang hidup di akhir zaman, kita tidak menolak bahawa kejadian bencana alam ini juga berpunca daripada kezaliman dan kerakusan nafsu manusia.

Saya berani berkata begini bukan kerana saya menyertai pertubuhan GreenPeace atau Sahabat Pencinta Alam. Bukan juga kerana saya bercita-cita menjadi pejuang rakyat untuk bertanding di pilihanraya di Johol. Saya berkata begini kerana melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana bukit di Bahau dan hutan simpan di Jelebu digondolkan untuk memberi laluan kepada projek pembangunan. Kesan daripada itu maka eko-sistem alam terganggu, alam mengamuk lalu terjadilah banjir kilat dan ribut taufan menghanyutkan umat manusia.

Tidak usah menuding jari kepada sesiapa tatkala berlaku musibah. Sewajarnya kita berfikir berapa banyak asap beracun yang telah kita lepaskan dari corong kilang dan ekzos kereta masing-masing ke udara. Kegilaan kita umatmanusia untuk berkereta ke sana ke mari bukan saja membunuh diri kita di jalanraya bahkan menyumbang kepada bencana agung yang memusnahkan kehidupan umat sejagat.

Lihatlah apa yang kita lakukan pada alam apabila lautan di tambak untuk mendirikan hotel dan resort bertaraf bintang-bintang, hutan gunung ganang kita rogol sepuas-puasnya sehingga hilang dara dan janda mereka, projek-projek mega kita agung-agungkan dengan memusnahkan segala khazanah alam yang telah sedia sempurna. Ketamakan kita pada harta benda dunia sebenarnya menghulur leher kita sendiri untuk di sembelih oleh amukan alam yang tidak lagi dapat menahan beratnya dosa rakus susuk yang bernama manusia.

Lupakan suku sakat Isa Samad yang berkeliaran di Bagan Pinang. Lupakan juga Zulkefly Omar yang begitu bersemangat untuk menjadi wakil rakyat. Seharusnya kita tidak perlu lagi menyiapkan kain kafan atau minyak mawar untuk menghiasi pusara kita kerana kita akan mati secara beramai-ramai dengan tukang gali kubur yang bernama ALAM YANG SEDANG MENGAMUK. Khalas.

Perubahan Titik Tolak Kepada Kemenangan; Idea Pencerahan

Hari ini kita melihat perubahan kepada rakyat Malaysia. Hari ini tiada lagi isu perkauman seperti yang melanda negara pada 13 Mei 1969. Hari ini adalah hari bersejarah dan harapan baru untuk rakyat 1Malaysia. Warga bersatu untuk menolak bingkai lama yang tidak lagi menarik. Anak-anak muda tidak segan silu untuk cenderung ke arah perubahan tanpa dirantai tembok perkauman. Pada hari ini kita lihat semuanya bersatu menentang rasuah, jenayah dan penyelewengan.

Setelah 52 tahun merdeka warga menjadi semakin matang dan berani. Ini mungkin terkesan dari semangat warga Jepun menumbangkan LDP. Kita melihat hari ini warga bersatu atas gagasan yang disepakati. Berpakat untuk melakukan perubahan untuk bumi pertiwi. Bertekad untuk membawa momentum pencerahan seluruh warga segala bangsa.

Sekiranya kita berfikir bahawa kita sama-sama hidup di atas muka bumi ini tanpa prejudis, tanpa sangsi sesama kaum dan berbaik sangka, sudah tentu kita akan lebih maju dari Singapura. Sudah tentu kita dapat menghapuskan cukai tol yang membebankan semua warga. Sudah pasti kita tidak perlukan kapal selam dan jet pejuang kerana perut kita semua telah terisi. Namun apakan daya perkauman masih lagi melekat tebal dalam sosio-budaya kita.

Masa depan adalah milik kita semua. Bukan Isa Samad yang tentukan samaada kita berjaya atau tidak. Bahkan towkey Gan tidak ada kena mengena langsung dengan idea pencerahan yang kita ingin bawa kepada warga Kota Samarahan. Kita harus berusaha tanpa undur ke belakang melihat kelemahan dan kegagalan yang lalu. Yang sudah berlalu biarkan ia berlalu. Yang paling penting adalah masa depan rakyat yang terjamin keperluan asas kehidupan. Air, api, udara dan hubungan komunikasi adalah keperluan asasi semua warga.

Asas-asas yang kita bina bukan untuk manfaat hari ini tapi akan datang. Persahabatan dan persaudaraan yang kita meterai ini tidak mungkin dapat dileraikan andainya pakatan idea dan gagasan masa depan ini jelas. Jelas di sini maksudnya adalah kita percaya bahawa kehidupan ini adalah lebih daripada makan, minum, bekerja, berkahwin dan membesarkan anak. Akhirnya kita semua percaya bahawa untuk maslahat masa depan, kita perlu berubah.

Semua Tentang Kita; Segala Puji Bagi Tuhan Maha Pencipta

Segala puji bagi Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani. Detik demi detik berlalu begitu pantas. Masa berlari laju merampas usia. Hari yang kita lalui penuh suka, duka dan ujian satu persatu. Di situlah kita mengenali diri. Di situlah kita mengenali erti kehidupan. Di situlah kita mengerti erti persaudaraan, ukhuwah dan kasih sayang. Adakalanya kita perlu bermuhasabah kembali kepada tujuan asal kehidupan. Tidak semua perihal hanya berkisar tentang kesenangan.

Ketika menjalani kehidupan kita perlu melihat kebelakang. Apakah yang telah kita lakukan. Apakah yang telah kita usahakan. Peristiwa yang berlaku di sekeliling kita satu peringatan. Tuhan menguji kita samaada kita masih dalam ketaatan. Gempa bumi, taufan banjir dan segala macam bencana itu punya tanda dan makna. Ya, tanda dan makna pada sesuatu. Dunia ini semakin tua dan tidak lagi mampu menanggung segala dosa noda yang dilakukan umat manusia.

Apakah masih ada masa untuk kita bertaubat dan menyesali segala perlakuan dosa noda kita pada dunia. Berapa banyak manusia yang telah kita tipu. Berapa banyak rasuah yang kita lakukan untuk mendaki ke puncak kuasa. Berapa banyak hutan dan bukit telah kita gondolkan semata-mata ingin mencari pendapatan mengatasi harta si Qarun. Berapa banyak penyelewangan yang kita lakukan untuk membina rumah lebih besar dari istana Balqis.

Akhirnya kita akan kembali menyesal atas apa yang kita lakukan. Akhirnya kita akan kembali mengerti bahawa kehidupan ini tak perlukan semua yang di luar tubuh badan kita. Semua kekayaan, harta benda, wang ringgit itu benda yang letaknya di luar. Yang lebih penting untuk dijaga ialah yang ada di dalam diri kita iaitu hati. Bila hati bersih maka kita akan mengerti betapa berharganya tali persaudaraan dan persahabatan yang telah kita bina sejak sekian lama.

Samaada Isa Samad atau Zulkefly Mohamed Omar yang menang di N.31 Bagan Pinang nanti, ia masih tidak akan mengubah apa-apa. Ia tidak akan menyelesaikan masalah anak-anak muda yang hanyut saban hari dengan dadah, lumba motor dan seks bebas. Ia tidak akan memberi apa-apa kesan pada mamat gian atau minah ranggi yang mabuk sepanjang malam bertogel dengan botol arak. Bahkan ia tidak akan menyelesaikan masalah anak-anak muda yang tiada pekerjaan dan hanya berpeleseran mundar mandir di Dataran Teluk Kemang.