Pilihanraya Lagi, Selamat Datang ke N.31 Bagan Pinang

Seperti yang kita semua berdoa agar dikurniakan pilihanraya kecil lagi, maka Yang Maha Esa telah memakbulkan doa kalian semua. Kali ini berbeza. Bukan di kubu kuat Pakatan Rakyat sebaliknya DUN dalam negeri yang dimenangi oleh Barisan Nasional. Seboleh-bolehnya kita mahu menolak pilihanraya ini kerana kita ingin beribadah dan berhari raya, namun Yang Maha Esa tidak mahu menguji hambaNya. Siapakah yang terus berjuang dan siapakah yang culas, malas lagi lesu.

Pilihanraya DUN Bagan Pinang adalah pintu gerbang bagi Pakatan Rakyat di negeri2 selatan. Bagi Barisan Nasional pula ia adalah medan untuk membuktikan warga Bagan Pinang masih setia dengan mereka. Cuma yang kurang menarik adalah kewujudan 4000 lebih undi POS yang merosakkan sistem demokrasi dan ketelusan dalam pilihanraya. Dari itu kita tidak dapat melihat siapakah calon pilihan rakyat yang sebenar dan apakah mood warga Bagan Pinang ketika ini.

Apapun kita patut bersabar dahulu kerana Solat Sunat Tarawikh baru saja memasuki fasa bacaan Doa Qunut. Kita sama-sama habiskan puasa ini dulu, selepas raya baru kita fikirkan bagaimana merayakan lagi demokrasi dalam negara kita. Ini memang betul-betul raya sebab kita berpilihanraya selepas raya. Sudah pasti DUN Bagan Pinang penuh dengan rumah terbuka dan makan ketupat rendang free. Haha.

Namun bukan soal ketupat atau nasi impit yang patut kita fikirkan. Soalnya adalah idealisme dan impian kita untuk melihat masa depan negara dari segi ekonomi, sosial dan politik menjadi lebih baik. Anak-anak muda mahukan ruang demokrasi memberi pekerjaan kepada mereka. Anak-anak muda mahukan wakil rakyat boleh memberi peluang kepada mereka untuk makan, minum dan membayar ansuran kereta. Jelas anak-anak muda tidak sama sekali memerlukan kapal selam Scorpene atau Jet Pejuang Sukhoi. Mereka hanya mahukan ruang untuk bergerak bebas ke sana dan ke mari.

Sekali lagi kita diuji untuk merenung, menilai dan berfikir jauh. Lupakan perbezaan ideologi dan pegangan politik kita. Lupakan kes-kes rasuah dan heret kepala lembu. Lupakan segala penyelewangan dan rasuah. Fokus kita kini adalah pada pencerahan masa depan kita bersama. Semangat dengan harapan penuh keyakinan bahawa dunia ini akhirnya akan jatuh ke tangan anak-anak muda.

2 comments:

amar husaini ismail said...

hantu raya putrajaya!

apo2 pun,nampak eh lopeh kojo habih pukul 1 potang toruih la ke sanun

Nur said...

MAsyaAllah,
Pilihanraya lagi! Besar sungguh cabaran dan dugaan Allah swt pada Malaysia!