Rupanya Kehidupan Ini Sebentar Saja, Ustaz

Al-Fatihah atas pemergian Ustaz Mohamad Asri bin Ibrahim - Ketua Kumpulan Nasyid Rabbani yang pergi meninggalkan dunia kira-kira jam 11 pagi tadi di Hospital Pantai, Kuala Lumpur. Mengenali ustaz sewaktu sekolah rendah lagi dengan gemersik suaranya yang syahdu, waima lagu nasyid kumpulan Rabbani antara pilihan ketika slot muhasabah program-program motivasi.

Pastinya pemergian ustaz satu kehilangan buat 1Malaysia lebih-lebih lagi dalam debaran menanti kehadiran bulan Ramadhan yang bakal tiba. Pastinya kita rindu dengan alunan zikir ustaz sepanjang menunaikan ibadah puasa atau sementara menanti juadah waktu berbuka. Saya pasti sahabat saya Shukri Othman lebih lagi sedih. Satu ketika dulu dialah yang mempromosi T-Shirt Rabbani-Satu Arah kepada saya. Dia juga agak rapat dengan arwah ustaz sewaktu kami gila bernasyid dan berprogram di sekolah menengah dahulu.

Sekarang ini, muda-muda pun mudah sangat dipanggil Ilahi. Hidup ini penuh ketidakpastian. Tiada lagi jaminan bila kita tua kita akan mati. Bila Tuhan mahu memanggil kita bila-bila masa sahaja. Tidak kira kita telah berkahwin atau belum. Tidak kiralah kita penyokong ISA atau anti-ISA. Tidak kira juga kita obsesif Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Lupakan saja itu semua. Kita sepatutnya kembali mengenal siapa diri kita.

Rupanya kehidupan ini sebentar saja, ustaz. Kita sebagai manusia hidup perlu terus berusaha sehabis boleh untuk melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kita perlu solat, puasa dan membayar zakat. Kita perlu ucapkan yang baik-baik saja. Kita perlu rapatkan ukhuwah dan jangan bermusuhan. Lupakan segala dosa orang kepada kita, maafkan semua orang. Bermaafanlah sebelum kita dijemput kembali mengadap Yang Maha Esa.


Semoga roh arwah ustaz ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Ameen~

2 comments:

amar husaini ismail said...

sekujur badan,berselimut putih..


al fatihah untuk al ustaz

sYazWani_nur90 said...

al fatihah buat allahyarham