Kerajaan Sepatutnya Lebih Terbuka, Memahami

Jika kita mempunyai sebuah kerajaan yang terbuka dan toleran, saya pasti kita akan lebih maju dari apa yang kita ada pada hari ini. Kerajaan yang terbuka dekat dan memahami hati nurani rakyat. Jika hari ini kita berpandangan akta lapuk ISA sudah tidak relevan dan menepati ciri-ciri masyarakat moden urban, mengapa tidak mendengar suara hati rakyat ini. Kerajaan yang angkuh dan berkata ikut cara aku bukan caramu akan cepat ditolak oleh rakyat.

Sememangnya kita akui undang-undang salah satu mekanisme pencegahan, namun di sana ada satu jalur pandangan bahawa setiap yang dituduh mesti dibuktikan dahulu sebelum dihukum bersalah. Di sinilah berbezanya jalur pemikiran dua pihak yang menjadi turning point kepada demonstrasi rakyat. Menahan seseorang tanpa bicara tidak akan menyelesaikan apa-apa permasalahan selain mendatangkan lebih banyak persepsi negatif terhadap pemerintahan daulah.

Kita punya akal fikiran untuk berfikir. Berfikirlah secara rasional apakah nasib anak dan isteri kita sekiranya ditahan tanpa mengetahui apakah kesalahan dan bilakah dibicarakan. Hanya yang buta dan tuli sahaja tidak boleh memahami persoalan asas dan mudah ini. Hanya mereka yang tunduk kepada kuasa selain yang Maha Esa tidak mengerti dan memahami bahasa perasaan ini.

0 comments: