Kartika Dewi, Arak dan Islam Plastik

Arak ialah benda haram dalam Islam. Ini jelas. Tiada dakwa dakwi lagi. Tidak perlu disebutkan dalil pengharaman jika warga tidak pernah membaca kitab suci. Tidak perlu kita berhujah dan berbahas panjang lebar kerana 1Malaysia walaupun ada Mahkamah Syariah, tetapi masih belum melaksanakan hukum Islam. Lupakan apa yang berlaku pada Kartika Seri Dewi yang tiba-tiba menjadi popular 1Malaysia selepas menonton drama Manohara Odelia Pinot.

Tiba-tiba warga mempersoal dan mempertikaikan keputusan Mahkamah Syariah Kuantan itu. Hakim menjatuhkan hukuman sebatan sebanyak 6 kali terhadap Kartika yang ditangkap meminum air syaitan itu di Cherating. Nasib tidak menyebelahi Kartika kerana ketika itu dia berada di Cherating. Mengapa tidak dia pergi ke Genting Highlands atau Colmar Bukit Tinggi. Jika dia tidak berada di Cherating pada hari kejadian sudah tentu dia boleh minum arak sampai bunting.

Jika kita meminta masyarakat menghormati kedaulatan undang-undang sivil mengapa tidak kita turut sama menghormati kedaulatan undang-undang syariah. Sungguhpun ditadbir di bawah bidang kuasa negeri Jadual Kesembilan Fasal 2, perundangan syariah mempunyai bidang kuasa tersendiri yang mesti dipatuhi dan tertakluk kepada semua yang beragama Islam. Badan Hak Asasi Manusia (Human Rights) dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) sepatutnya memahami dual-sistem yang ada di Malaysia bukan serkap jarang menuduh hukuman itu tidak adil, gender bias dan ektrimis.

Islam menyediakan hukuman bukan untuk menimbulkan kebencian tetapi sebagai satu method pendidikan. Jika dirotan 6 kali di Penjara Kajang yang kekurangan pakar rotan bolehkah ini mendidik warga supaya tidak meminum arak. Adakah rotan 6 kali itu sama seperti rotan yang kita semua lihat semasa Jabatan Penjara mengadakan demonstrasi di sekolah dulu. Habis terburai daging bontot si pesalah. Itu kesalahan jenayah sivil dibawah Kanun Keseksaan maka apakah itu tidak zalim dan kejam. Hukuman rotan di bawah kesalahan jenayah sivil selama ini adakah berjaya mengurangkan statisitik pengedar dadah dan pembunuhan dalam negara kita?

Jika hukuman jenayah Islam itu zalim, kejam dan tidak adil pada wanita maka lihatlah pula bagaimana hukuman kesalahan sivil itu. Adakah semua hukuman yang dijalankan berjaya memberi keinsafan kepada warga agar tunduk tidak melakukan jenayah. Jauh panggang dari api. Hari demi hari kita lihat jenayah semakin menjadi-jadi. Kita terus membelenggu diri menafikan apa yang telah diwahyukan kepada kita untuk kita turuti. Kita berbangga mengambil Islam nafsi-nafsi iaitulah Islam Hadhari.

Memang benar Kartika sudah insaf dan bertaubat walaupun kepala masih terbogel. Islam manakah yang kita ambil apa semuanya menjadi bercelaru dan haru biru. Sekalipun Kartika dihukum atau terlepas daripada hukuman rotan adakah itu berjaya menyelesaikan masalah arak yang menjadi ibu segala perbuatan jenayah dalam negara kita. Anak-anak muda Melayu di rancangan Felda Pasoh dengan selamba menoggeng botol arak yang dibeli di kedai serbaneka 24 jam di Simpang Pertang. Biarkan itu semua. Itukan lambang kita warga 1Malaysia. Rakyat didahulukan untuk terbarai tertonggeng dulu.

Jika mahukan Islam maka ambillah keseluruhannya. Jangan ambil Islam sekerat-sekerat. Itulah pesanan dari wahyu Yang Maha Esa. Biarlah orang kata kita ekstrim berlagak nak tunjuk hebat tanpa memahami perasaan kaum lain yang meminum arak sehingga muntah belilah, hakikatnya arak itu memang benda tak elok kepada semua warga tidak kiralah sama ada dia bersunat atau tidak. Biarlah daulah terus menghalalkan arak dan menjual kepada seluruh warga supaya akan datang lahir ramai lagi perogol, peragut dan mat rempit hasil daripada pendapatan cukai arak ~

1 comments:

amar husaini ismail said...

islam tidak pernah menyusahkan..:)