Sayang Natrah tidak sempat belajar PPSMI


Kehidupan perlu diteruskan walau apa jua halangan. Melihat sesuatu yang datang sebagai peluang. Setiap saat setiap detik kita berhadapan dengan pilihan. Samaada kita memilih yang baik atau yang buruk, itu semua sebab tindakan kita. Berundur semula selepas belajar Math dan Sains dalam Bahasa Inggeris tidak akan mampu menghapuskan kemiskinan tegar dalam negara. Warga tetap hidup dalam keadaan tersiksa dan sengsara. Survival kehidupan mesti diteruskan meskipun dengan cara dan kaedah yang salah. Kes kecurian dan samun berligar disekeliling kita.

Mengapa kita tidak melihat isu ini untuk kita kembali berusaha membina cita-cita. Cukupkah belajar Sains dan Math dalam Bahasa Inggeris untuk kita meneroka dunia perniagaan yang semakin luas dan glokal. Apakah suatu hari nanti kita tidak perlu lagi membina kapal selam di Torlouse. Apakah suatu hari nanti kita tidak perlu membeli Sukhoi second-hand dari Rusia. Apakah suatu hari nanti kita tidak perlu untuk menumpang kapal angkasa milik Vladimir Putin.

Sayang sekali Natrah telah pergi meninggalkan kita tanpa sempat belajar PPSMI. Kita umur Natrah masih panjang sudah tentu dia berminat untuk datang ke Malaysia belajar bagaimana menjadi doktor gigi yang berjaya. Sudah tentu dia akan jadi kaya raya kerana gaji doktor gigi sangat lumayan ketika ini. Ingin saja saya meminta Tan Sri Muhyiddin menangguhkan dahulu keputusan memansuhkan PPSMI pada tahun 2012. Maka dengan itu tidak sempatlah generasi saya untuk menghayati falsafah PPSMI.

Kepada sesiapa yang melahirkan anak di saat ini boleh menamakannya sebagai flip-flop. Ianya mudah untuk disebut berbanding Michael Jackson ataupun Janet Jackson. Akhirnya kita terpaksa menerima hakikat bahawa tak semua yang kita yakini itu betul. Warga sudah mula berfikir dan menilai. Kita berdoa semoga hari ini lebih baik dari semalam.

0 comments: