Melayu dan Hantu Itu Sangat Takut, Cikgu


Apabila dalam keadaan terdesak maka kita gunakan senjata yang paling ampuh iaitu perkauman. Walaupun negara kita sudah bersunat 52 tahun yang lalu, namun kita lihat ada yang masih lagi berprasangka dan memainkan api perkauman sesama kita. Terbukti perkauman senjata yang paling berkesan untuk membangkitkan semangat kebangsaan. Ia samalah kita takut dengan hantu. Ini bukan cerita hantu dalam drama bersiri TV3 Keliwoon. Ini drama spastik yang tiada nilai pembangunan daya fikir umat 1Malaysia. Bila ketakutan ini menjelma maka warga akan mencari tempat berlindung. Disitulah kita akan lihat hero-hero mula menjadi Shah Rukh Khan dan Nasir Bilal Khan.

Selama ini kita memupuk perpaduan dan kesatuan warga melalui Sekolah Integrasi dan Sekolah Wawasan. Pada anak-anak kecil kita ajar mereka untuk bersatu-padu, harmoni dan pandai bergaul sesama bangsa Malaysia. Ini rupanya cuma retorik orang tua. Golongan old-tai ini hakikatnya tidak pernah menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak kecil. Dalam kehidupan sebenar mereka bertopengkan bangsa dan mempunyai hasad dan dendam kepada warga tak sebangsa dengannya. Mengapa ini semua terjadi?

Kita mungkin bersatu dalam soal kepentingan ekonomi kerana wang ini buta bangsa. Tidak kira samaada kita gelap, cerah atau sawo matang kita akan bersatu dalam soal wang. Wang adalah tuhan baru sembahan manusia yang tidak pernah memikirkan anak siapakah yang tidak mampu makan nasi dalam sebulan tapi hanya makan siput babi. Kapitalis ini tidak pernah terlintas untuk melakukan kebajikan masyarakat. Keuntungan maksima adalah matlamat utama. Oleh itu kita tidak hairan melihat ketidakstabilan emosi para penguasa. Ungkapan 'Cina Bodoh 'tidak akan terjelma jika kita memahami hakikat bahawa kita adalah manusia dari baka yang sama.

0 comments: