Invest Malaysia, Makcik Felda dan Glokal


Saya sedang mencari buku ini. Saya ingin mengkaji apa itu liberalisasi ekonomi. Adakah ekonomi itu akan menjadi seperti Islam Liberal. Apakah kesannya kepada Pak Uda yang berniaga goreng pisang atau Mak Teh pemilik gerai nasi lemak tepi jalan di Seremban Jaya. Apakah bila ekonomi menjadi liberal maka anak-anak muda akan ditawarkan jawatan CEO di syarikat multinasional yang bertapak di Malaysia. Saya pasti ini semua tiada apa-apa kaitan dengan apa yang berlaku pada puaka di Universiti Malaya.

Penyenaraian Felda di Bursa Malaysia sudah pasti akan menguntungkan makcik Felda. Selepas ini Giant, Carrefour dan MidValley FeldaMall akan dibuka. Tidak perlulah makcik Felda pergi ke kedai D'Mart lagi. Tiada lagi masalah pengangkutan awam di Felda kerana LRT akan menghubungkan Felda Chemomoi hingga ke Felda Taib Andak. Saya pasti syarikat towkey CityLiner akan gulung tikar selepas ini. Ini semua kesan daripada liberalisasi ekonomi. Kita sudah menjadi Glokal. Terima kasih diucapkan kepada Perdana Menteri kita.

Menyusuri jalanraya kita melihat masih ramai lagi anak muda yang tidak memiliki pekerjaan. Baru-baru ini ada berita bagaimana warga dikurung oleh AhLong. Mereka dikurung bukan kerana main nyorok-nyorok seperti zaman kecik-kecik dahulu. Mereka dikurung kerana sistem ekonomi yang kita ada hari ini. Mereka terpaksa meminjam untuk survival hidup. Demi kehidupan mereka bertarung dalam ekonomi kapitalis yang mencengkam dan mengamalkan riba'. Ringgit dan Dolar menjadi berhala sembahan manusia baru. Kaum pemodal terus mencengkam warga agar tunduk kepada riba' dan judi. Invest Malaysia tidak akan mampu menyelesaikan masalah anak muda yang dibebani riba' PTPTN.

Cukuplah slogan dan nama-nama canggih yang berselirat dan berligar di sekeliling kita. Secanggih dan sehebat manapun namanya i.e Invest Malaysia, Glokal dan Global, jika masalah asasi warga tidak diselesaikan maka kita akan berpusing di dalam kolam busuk yang sama. Sistem ekonomi Islam perlu berubah dengan lebih berpusat kepada keperluan rakyat. Mansuhkan caj perkhidmatan yang tinggi. Hapuskan rasuah dan penyelewengan. Biarkan warga mendapat akses maklumat setiap projek mega yang dijalankan oleh daulah. Sibuk membina jambatan ke Singapura tidak akan menyelesaikan masalah warga Kg Buah Pala yang kehilangan tanah untuk hidup. Ia juga tidak menyelesaikan masalah warga yang suka makan babi di Kedah.

2 comments:

Anonymous said...

Nak kahwin pun kena meminjam! ha ha ha kapitalis bukan saja mencengkam anak muda sampai hilang pekerjaan tapi sehingga kahwin pun mahu dicerut.

Hazwan Mohd Nor said...

abg.ikmal,

kahwin? hmm...