Dilema Manek Urai dan Anak Felda


Habis berpilihanraya tidak bermakna segala-galanya telah selesai. Masih banyak lagi tugas dan tanggungjawab kita. Kemenangan di pihak mana pun tidak akan mampu untuk menyelesaikan masalah kegawatan ekonomi umat. Anak-anak muda di Manek Urai Lama mengharapkan pembaharuan. Kehidupan ini selamanya dilihat sebagai satu cabaran dan halangan yang perlu ditempuhi bersama. Daulah perlu menjadi pemudah cara kepada permasalahan asas warga. Pemerintah yang baik prihatin dan mesra rakyat jelata.

"Varsity education is more than just getting a degree". Kata-kata ini menjadi motivasi kepada saya sejak dulu. Menginsafi bahawa ijazah hanyalah sekeping kertas fatamorgana yang tidak mampu membawa apa-apa perubahan kepada warga Palong. Anak-anak kecil di rancangan tidak peduli setinggi mana ilmu dan pelajaran kita. Yang penting bagi mereka adalah kita turun untuk memberi inspirasi kepada mereka. Retorik tidak penting bagi mereka.

Karier, pangkat dan kedudukan bukanlah satu matlamat atau objektif yang ingin diburu. Lebih penting untuk kita tumpukan kepada usaha dan pembangunan kepakaran. Sudah pasti ini memerlukan ilmu dan kesungguhan. Pedulikan apa yang berlaku pada isteri Rosmah yang melupakan Kg.Mertang di Seri Menanti. Ini semua tiada kaitan dengan perjuangan anak muda.

Kita dirantai dengan segala permasalahan dan kerumitan dalam melakukan perubahan. Anak-anak muda rimas dengan kata-kata pemimpin yang berfalsafah 'kita akan' dan memakai baju batik lengan panjang. Masalah ekonomi, tanah dan penempatan di Kg. Buah pala adalah buktinya. Tanah mereka dilabon oleh daulah untuk pembangunan kondominium mewah milik Sang Kapitalis. Warga yang lemah dan miskin hanya layak untuk tinggal di bawah jambatan. Bagi mereka itulah rumah dan itulah jamban.

Isunya bukan siapa yang bertanggungjawab. Isu pokoknya adalah apakah tindakan mereka yang bertanggungjawab. Warga mahu kehendak asasi hidup mereka dipenuhi. Air, api, rumah kediaman adalah keperluan asasi yang mesti diberikan secara percuma dan bukan untuk di milik negarakan. Sejak bila angin dan udara dijadikan hak milik daulah lalu ditekan kepada rakyat untuk membayarnya. Jika Michael Jackson masih hidup tentu tidak percaya akan ini semua.

Cepatlah membesar wahai anak-anak kecil. Kelak kau akan lihat dunia ini terlalu ganas dan menyiksa.

0 comments: