Di Mana JambatanKu Di Mana Jamban-tanKu


Pilihanraya sudah selesai tapi agenda pencerahan belum selesai. Suka atau tidak kita perlu menerima hakikat bahawa kita hidup dalam sistem demokrasi. Kita perlu memilih dan membuat pilihan. Kita perlu menerima hakikat bahawa demokrasi memenangkan sesiapa sahaja yang memperolehi yang terbanyak meskipun berkelebihan 1undi. Sungguhpun begitu pokok dasarnya di sini bukan sahaja pada kemenangan atau kekalahan, tetapi apakah ia bermakna untuk 1perubahan.

Berfikir dan merenung tentang umat Melayu dan anak muda mencetuskan jiwa kacau. Hakikat sebenar terlalu banyak kelompangan dan kelemahan yang berlaku di sekeliling kita. Sungguh tidak semua berkaitan dengan tanggungjawab dan peranan daulah, namun warga mesti sedar agar tidak dipropaganda selamanya oleh Sang Penguasa. Membina jambatan dari Kuala Krai ke Kuala Johol adalah satu usaha yang murni.

Persoalannya adakah di zaman UberTwitter ini jambatan menjadi kayu ukur utama kemajuan? Adakah jambatan ini dibina hasil pengorbanan Sang Puteri yang kehilangan giginya. Sungguh tidak menyangka warga menolak untuk menjadi anak emas sedangkan emas sudah penuh di lengan dan keting. Jika saya sudah lama saya menerima lamaran untuk menjadi saudagar emas.

Manek Urai adalah manifestasi umat melayu yang semakin matang dan celik bersiasah. Bukan kemenangan atau kekalahan yang dilihat. Kita cuma memerhati dan merayakan pesta keamaatan dan kebebasan memilih di negara kita. Akhirnya anak-anak muda jua menjadi penentu samaada mahukan penaiga ikan atau bekas pegawai daulah. Demikianlah ceritanya..

1 comments:

Anonymous said...

all the best bro!