Petronas, Gas Asli dan Selsema Babi


Kita perlu bekerja untuk maju. Menjadi anak muda yang hidup di Malaysia memerlukan sepenuh tenaga memerah keringat untuk agenda pencerahan Malaysia baru. Hari ini di satu sudut kita melihat daulah berebut memunggah hasil mahsul negara. Dari minyak petroleum sehingga ke gas asli, semua rezeki Ilahi dalam perut bumi ini menjadi agenda kepentingan peribadi. Tak percaya sila selak akhbar dan berita sana sini. Kapitalis sedang dan sentiasa menindas kepentingan awam milik pribumi.

Mengapa tidak kita turun ke bawah melihat apa masalah di kalangan warga. Virus selsema babi telah menyebabkan anak-anak kecil di Assunta tidak boleh bersekolah. Ancaman wabak ini satu amaran kepada warga yang mungkin ingkar dan lalai terhadap aturan yang Maha Esa. Mungkin ini petanda dunia akhir zaman dunia. Kita selalu terlupa bahawa dunia ini hanya transit sebelum ke alam kekal.

Warga mengharapkan satu perubahan yang drastik bukan plastik. Warga mahu kehidupan mereka dipermudahkan bukan diserabutkan. Warga mahukan keamanan dan ketenangan dalam kehidupan. Warga mahu tahu apa yang berlaku pada Kugan. Apa sudah jadi dengan anak muda puaka yang ditangkap di kampus Universiti Malaya. Ini benar-benar menjadikan kampus berpuaka itu lebih berpuaka. Apakah anak muda itu tidak takut dibom dengan C4. Ini betul lambang keberanian anak muda.

Sampai suatu ketika kita terpaksa mengorbankan jiwa dan raga untuk sebuah perubahan. Impian untuk membina empayar perniagaan. Cita-cita untuk mengahwini puteri raja yang chic dan trendy. Harapan untuk melihat ISA dimansuhkan. Semua ini memerlukan anak muda terus membaca dan menimba ilmu di mana jua. Memiliki segulung ijazah kini tidak lebih dari budak tabika belajar bermain play-doll. Awas ini bukan baby-doll dari China yang ada di Bukit Bintang.

2 comments:

Anonymous said...

warga itu komunitinya harus celik selalu.

kritikan nta ada kebenarannya.

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Salam.
The oldies cant seem to take their claws off from wealth n power. They have lost focus, softened by years of luxury. This is where d strength of d young takes action. But how to dump them, cast them away, when d young ones r drifting, giving way to their boiling anger, taking a much more dangerous n twisted path.
Society talks so much about their faults, but i dont see a strong strategy planned from the opposition side of how to rmove these thorns without the Muslim community being stepped on in future.
Our voice is hoarse from demanding change, but change is never without risks. Better off or worst off?
I see red.