mengubah persepsi terhadap duit


Memang benar apa yang ada di minda kita itu sebahagian daripada diri kita. Kita adalah insan yang sama-sama lahir di atas muka bumi ini untuk menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah. Tidak dapat tidak kita mesti menghadapi kenyataan bahawa hidup ini perlukan duit untuk bergerak. Duit bukan segalanya tapi hampir segalanya memerlukan duit. Mengikuti kursus Personal Financial Intelligence (PFi) baru-baru ini 110% mengubah jalur pandangan hidup saya terhadap satu perkara iaitu - MONEY!

Hari ini saya memahami bahawa kesemua yang berlaku di sekeliling adalah berasaskan kepada ekonomi. Ekonomi ini pokok pangkalnya adalah duit. Kerajaan perpaduan yang digembar-gemburkan itu sebenarnya aliran kepentingan ekonomi kaum kapitalis yang mahukan survival mereka terpelihara. Yang membawa mesej nasionalis atau agama hampir sama sahaja. Yang membezakan hanya pada lambang dan warna. Hakikatnya kentut itu sama saja busuknya.

"Money is an idea". Duit itu adalah idea. Ditakdirkan saya dilahirkan bulan November yang salah satu ciri orang yang lahir bulan ini ialah mempunyai banyak idea dalam banyak perkara. Jadi saya mestilah banyak duit oleh kerana saya banyak idea. Namun harus diingat idea saja tidak cukup tanpa pengetahuan dan tindakan.

"Knowledge without action has no power".
Ini tidak bermakna saya ingin bertanding Ketua Pemuda UMNO Kampung Gagu. Jangan salah faham. Saya tidak pernah mencadangkan agar diwujudkan kerajaan perpaduan. Saya cuma ingin mencadangkan agar diwujudkan kerajaan yang mengajar anak-anak muda tentang duit. Saya rasa tidak ada masalah pengangguran di Malaysia jika kita benar-benar memahami hakikat dan makna duit.

Pada saya tergolek tergelantang ahli politik bercakap soal berkhidmat kepada rakyat akan kembali kepada warga juga. Warga yang memilih samaada inginkan yang baik atau yang buruk. Hari ini kita melihat anak-anak muda tidak lagi terkangkang seperti dulu. Anak muda kini bermaklumat yang mereka dapat daripada twitter, myspace dan facebook. Hasrat saya untuk semua makcik Felda memiliki twitter masih belum kesampaian.

Semoga saya dan anak-anak muda di sekeliling saya akan meneruskan agenda pencerahan bagi warga 1Malaysia walaupun kami tidak belajar Sains dan Math dalam Bahasa Inggeris. Doakan kami ye.

4 comments:

amar husaini ismail said...

sokong!

Anonymous said...

Yeah dear..

What a great experience we have..

Money is just a tool which have value in it.

Yea~

No more 'evil' after this


Ahha, the pics are available. But they already have price on it.

Soft copy or hard copy.

Hehe =D

Ashlee said...

Appreciate you bloogging this

Ashlee said...

Hello mate nnice post