catatan di masa boring


Kita wajib sedar bahawa tamadun petroleum yang sedang kita lalui ini akan tamat. Simpanan minyak di dasar perut perairan negara akan habis. Segala jenis senjata dan kereta kabal akhirnya akan tersadai kerana tiada minyak untuk menggerakkan enjin. Kita akhirnya akan kembali ke zaman berperang menggunakan senjata pedang dan tombak.

Kita akan kembali ke zaman batu. Warga perlu sedar bahawa bila keadaan ekonomi ini tidak terkawal maka hanya ada satu jalan penyelesaian iaitu peperangan. Peperangan akan memulihkan semula agenda kapitalis menguasai dunia. Peperangan adalah satu agenda penstrukturan semula asas ekonomi dunia.

Tidak perlu MBA dari Yale untuk mengerti bila ekonomi merudum maka jenayah akan meningkat. Ini adalah hasil sosio-budaya yang kita sendiri bentuk. Kita sebagai warga wajib terlibat dalam masalah dan konflik sosial yang berlaku dalam negara kita. Mat Rempit Mat Pet dan Bohsia adalah manifestasi tarbiyah daulah pada anak muda.

Daulah bertanggungjawab menuakan fikrah anak muda agar menjadi bodoh dan mereng. Daulah bertanggugjawab di atas kes jenayah dan pembunuhan di serambi kita. Daulah bertanggungjawab di atas dasar politik autokratik sehingga lupa bahawa warga perlukan makanan bukan politik. Food not bomb.

Isu di Perak boleh diselesaikan dalam masa satu hari jika Sultan membubarkan DUN. Pagi samopai petang mengundi, malam kita sudah tahu siapa yang berhak memimpin kerajaan Perak. Mengapa poyo sangat biarkan isu ini berlarutan berbulan-bulan. Saya hilang nafsu melihat apa yang terjadi di negeri pasir berdengung ini. Aktiviti kupu-kupu malam hilang angkara meluat terhadap sikap mangkuk politik yang gilakan kuasa takutkan Hantu Cek Mek Molek Mongolia.

Menjadi anak muda di Malaysia satu kemestian untuk berjiwa besar dan bergaji tinggi. Pedulikan kaum pemodal dan kapitalis. Kita tetap hidup dengan aspirasi untuk membina Malaysia yang lebih baik dan telus. Anak-anak muda mesti celik politik dan ekonomi. Anak muda Malaysia perlu membina enterprise entity milik mereka sendiri.

Dasar negara bangsa ini wajar difikirkan oleh semua. Kita patut meraikan 1Malaysia sebagai agenda bersama. Bukan 1Malaysia yang hanya mementingkan kepentingan gerombolan yang ingin kekal berkuasa. Siapa peduli 1Malaysia atau 10Malaysia. Kita tetap kita.

3 comments:

amar husaini ismail said...

penunggang tetap sama

100 malaysia sekali pun

Anonymous said...

ya.kita perlu celik ekonomi dan celik politik.

Hazwan Mohd Nor said...

haha

amar, pembonceng tetap sama

daung,

kita perlu celik hati juga,

jgn main colek2

pastu rampas kerajaan rakyat

haha