sebenarnya dalam dunia ini tiada orang gagal


Salah satu sifat anak muda Melayu ialah tidak takut pada kegagalan. Kegagalan adalah fitrah. Kegagalan adalah anak tangga kejayaan. Jika ingin berjaya kita wajib menempuh kegagalan dahulu sebelum mengecap kemenangan. Kita wajib terjelepuk, tergolek dan terkangkang dahulu sebelum menerpa kejayaan. Mana mungkin kita berjaya dan menang tanpa menempuh gagal. Mana mungkin kita berjaya membina daulah andai pejuang takutkan kematian. Mana mungkin kita beroleh isteri cantik, chic dan trendy jika tidak berani mengusha dan mengorat.

Kita tidak perlu mencarut apabila terpaksa menghadapi pilihanraya saban tahun. kalau boleh saya ingin setiap bulan akan ada YB yang mampus atau meletak jawatan agar kita boleh berpilihanraya kecil. Inilah demokrasi. Kita wajib merayakan cara demokrasi ini berjalan. Adanya pilihanraya kecil akan membuka peluang perniagaan kepada warga daulah. Adanya pilihanraya maka anak-anak muda berpeluang untuk kreativiti dan bakat mereka. Salah satu bakat dan kreativiti yang dapat kita lihat ialah; keranda Allahyarhamah Cek Mek Molek Mongolia. Haha.

Soalnya mengapa ada pihak takut berdepan dengan realiti semasa. Hari ini warga mula sedar bahawa mereka telah ditipu bukan sekali tetapi beribu kali. Hari ini kita mula sedar bahawa selama ini kita hidup dalam kebingungan dan kegelapan. Kita tenggelam dalam permainan para politikus yang gilakan harta, kekayaan dan kemewahan. Kita tertipu bahawa selama ini ekonomi negara kita tidak tenat. Hari ini kita melihat warga di buang kerja di mana-mana. Warga asing yang menjadi buruh hidup merempat. Anak muda merempit dan membohsia semakin ramai.

Apabila kita berdepan dengan sesuatu keadaan kita gelabah. Kita tidak mampu lagi untuk bertamrin dan berusrah kerana ISA menekan kita. Ini semua kerana AUKU menyebabkan siswa kita semakin poyo dan dogmatik. Ini semua salah orang lain bukan salah kita. Bagi saya pandangan sebegini adalah keliru lagi mengelirukan. Kita wajib berbuat sesuatu apabila usrah dibubarkan. Kita wajib mewujudkan lembaga-lembaga hantu Cek Mek Molek Mongolia untuk terus bertamrin dan berusrah. Berputus asa dengan halangan dan ujian samalah kita mengharapkan Khairy Jamaludin menjadi Perdana Menteri Malaysia. Haha.

Tiada manusia gagal dalam dunia ini. Yang ada hanya manusia yang berputus asa. Teruskan berusrah dan bertamrin wahai anak muda. Jangan hanya sibuk berkahwin awal untuk dapat anak lalu cepat membeli kereta WAJA. Anak muda Melayu mesti teguh dan berfikiran ke hadapan. Anak muda Melayu jangan hanya melontar masalah namun mesti mampu mencari alternatif ke arah penyelesaian masalah!

1 comments:

M-Kay said...

Setuju2..kegagalanlah menjadi pemangkin ke arah kejayaan