penantian untuk satu Malaysia satu perubahan


Esok Selasa 07.04.2009 akan menentukan siapakah yang mewakili rakyat Bukit Gantang di Parlimen Malaysia. SMS saya dibalas Dr Mashidhah yang menyatakan keadaan 50-50. Pilihanraya kecil ini bakal menentukan siapakah yang akan membawa suara rakyat Bukit Gantang di Parlimen Malaysia. Pilihanraya ini adalah titik tolak pada rakyat Perak meluahkan perasaan. Selama ini hidup dalam keadaan penuh kekalutan.Ini adalah proses demokrasi yang berjalan. Ini adalah sirah perjalanan anak-anak muda watan. Ini adalah soal penentuan masa depan. Ini soal kita menanti satu Malaysia untuk satu perubahan.

Saya sukakan gelombang perubahan. Change. Berubah. Menjadi anak muda mesti pr0 pada perubahan. Kita tidak akan statik dan stereotaip pada realiti yang sama. Kita perlukan idea dan jalur pemikiran yang baru. Kita bukan mahu PM baru dari parti yang lama dulu. Kita perlukan pemimpin baru dari parti yang baru. Kita perlukan kereta baru dan isteri baru. Soal pembaharuan dan perubahan ini sangat menarik untuk didengar. Kita gembira sekiranya kita dapat melihat suasana politik Malaysia yang baru. Bukan idea yang lapuk, lama dan bungkam.

Tidak kiralah berapa banyak jasa yang telah disumbangkan kita tetap mahukan yang baru. Kita mahukan anak-anak muda berfikrah cepat matang dan memimpin. Kita mahukan golongan tua old tai berehat di rumah. Kita mahukan proses demokrasi ini difahami dan dimengerti oleh anak-anak muda. Dunia ini sememangnya milik mereka bukan milik golongan tua. Dunia ini memerlukan buah pandangan dan idea fikrah mereka. Dunia ini memerlukan mereka sebagai saf pertama berjuang sepenuh tenaga.

Orang Melayu mengapa takut untuk berubah. Mengapa takut menyanggah. Mengapa takut tidak merafak sembah. Kaum lain berani berdiri sendiri dan berubah. Kaum lain tidak takut kehilangan ketuanan dan hak istimewa. Kaum lain tidak takut terhina. Biar hina di hadapan manusia tidak hina di hadapan yang Maha Esa. Apa salahnya bertukar sekali sekala. Ini politik bukan sehala. Hari ini ada mungkin esok tiada. Hari ini Islam mungkin esok sekular. Hari ini rakyat mungkin esok hamba.

Jangan takut untuk memulakan sebuah perubahan. Perubahan ini untuk kita. Kita tetap memakan nasi di pinggan biasa. Kita tetap jadi orang biasa yang tidak popular, tidak ternama. Kita tetap menjadi diri kita. Orang biasa yang berfikir dan bertindak dengan cara luar biasa. Orang hebat yang masa depan tidak ditentukan oleh manusia biasa. Orang kita yang sentiasa tertipu dengan manusia yang gilakan harta dan kuasa. Pilihan di tangan kita. Gunakanlah kuasa memilih dengan sebaiknya. Dunia ini akhirnya tetap akan jatuh di tangan anak muda.

Semoga YB Nizar pro kepada anak muda.

0 comments: