hati ini sebenarnya milik siapa


Menjalani hari-hari yang menyibukkan aku melihat insan di sana sedang menanti. Menanti sebuah pengharapan. Menanti cahaya di penghujung jalan. Menanti sebuah kehidupan yang baru. Melepasi ujian dan cabaran hidup. Ingin dirasai dan dihargai. Inginkan sebuah kebahagiaan yang dinanti. Inginkan sebuah kehidupan yang tenang, bahagia, kekal abadi.

Pada kehidupan ini kita hambakan masa dan tenaga untuk sebuah pencarian. Pencarian erti dan makna hidup. Pencarian pasangan yang bakal menjadi teman seperjuangan. Yang bakal melahirkan generasi pewaris perjuangan. Waktu kecil, besar, muda dan tua kita sentiasa diingatkan bahawa perjalanan ini tidak ada yang pasti. Bila tiba masanya kita dipanggil Ilahi maka kita perlu pergi.

Semalam adalah sejarah, hari ini adalah anugerah, esok masih lagi menjadi misteri. Kita ingin tamatkan kehidupan ini dengan cara bagaimana sebenarnya? Kita ingin ending pada cerita yang bagaimana sebenarnya. Pada jalan kekayaan atau perjuangan. Pada jalan kesenangan atau kepayahan berjuang. Pada jalan keceriaan atau kerisauan menanti hukum Tuhan. Sibuk berpilihanraya tidak memungkinkan kita melihat kesemua ini kawan.

Mengapa susah sangat untuk kita memperbaharui diri. Mengapa kita terlalu mudah melupakan cita-cita perjuangan kita. Mengapa kita takut pada kegagalan di dunia tapi tidak kegagalan di negeri sana. Bagaimana rasanya mati. Adakah mati itu sakit. Adakah mati itu kita berasa tenang kerana tidak lagi disibukkan dengan kes rampasan kuasa di Perak dan kejahatan menteri baru. Adakah mati itu masa untuk kita berehat menanti pembalasan amalan kita di dunia ini.

Yang pasti kita perlu teruskan kehidupan ini kerana kita belum mati. Jikalau mati sekalipun saya tinggalkan 100 ribu kepada yang dikasihi. Terima kasih kerana selama ini mendidik saya menjadi anak muda yang sedar akan hakikat diri.

Al-Fatihah buat Allahyarham Muad'z bin Azhar, adinda di SMKA SHAMS yang telah pergi...

0 comments: