aku mau kawen dengan anak raja


1. *Intro. Patik mohon untuk tidak derhaka. Patik hanya mahu coretkan pandangan patik terhadap institusi raja. Patik bukan keturunan raja. Patik hanya rakyat biasa yang hina dina. Patik mohon gunakan bahasa rakyat biasa. Ini kerana patik bukan anak raja waima punya hubungan dengan mana-mana gundik raja. Patik hanya kenal dengan Raja Kapoor melalui filem Tamil yang Patik tonton sewaktu kecil melalui TV hitam putih berjenama Singer.

2. *Topic sentence. Dulu saya pernah berangan-angan untuk kahwin dengan anak raja. Idea ini timbul setelah saya menonton cerita bawang putih bawang merah. Berkahwin dengan anak raja atau mempunyai hubungan dengan kerabat raja sudah pasti menjadikan hidup kita bertuah. Tinggal di istana bergoyang kaki dan tangan. Semuanya disediakan dengan kemewahan dan keselesaan. Tidak perlu susah payah belajar bagai nak rak. Tidak perlu terlalu pandai atau cerdik kerana pasti dapat belajar di universiti ternama atas title raja. Gelaran dan pangkat menjadi pujaan rakyat biasa. Hidup ini begitu indah sekiranya menjadi anak raja.

3. Rupanya itu hanya ilusi sebuah kehidupan. Saya hanya bermimpi. Dari mana datangnya idea raja ini saya pun tidak tahu. Setahu saya raja ini perlu dihormati dan didaulatkan. Jika tidak terkena Tulah. Tidak pasti apakah Tulah itu kerana sewaktu kecil saya hanya mendengar itulah. Saya tidak pasti mengapa dalam struktur masyarakat kita terlalu banyak kelas dan kasta. Ada orang yang terlalu kaya dengan gelaran diraja dan istana. Saya tidak pasti apakah raja juga bekerja seperti rakyat biasa. Maafkan saya jika ini semua dianggap derhaka. Saya hanya mencari dan ingin mengenalpasti asal usul manusia bernama raja.

4. Setahu saya jika menjadi raja atau keturunan raja selain tinggal di istana, plat kereta berwarna kuning menyala. Tidak perlu membayar tol seperti rakyat biasa. Ada kereta dan motor polis peronda. Raja dikatakan pembela Melayu dan agama. Ada juga pengkhabaran bahawa kehidupan diraja penuh dengan dosa dan noda. Saya tidak pasti apakah benar ini semua. Yang pasti raja tetap raja dan tidak akan menjadi rakyat biasa. Tidak perlu aaah dan ooohh lagi dalam soal ini. Rupanya jika kita ingin menumbangkan sesuatu kerajaan kita boleh berselindung di sebalik nama raja. Jika kita ingin kekal berkuasa kita boleh minta pertolongan raja. Sekali lagi patik mohon ampun patik sembah di ampun. Patik hanya ingin mencari cahaya kebenaran.

5. Alangkah baiknya jika datuk saya dulu keturunan raja. Eh silap. Alangkah baik sekiranya atuk saya dulu ketuturnan raja. Jika tidak pada hari ini sudah tentu saya dipanggil Yang Mulia. Tidak perlu saya jadi anak muda yang berhempas pulas berusaha mengejar cita-cita. Cukup memberikan ucapan penuh karisma di majlis dan dan perhimpunan rakyat biasa. Tentu semua orang kagum dengan saya kerana saya anak raja. Tidak perlu bayar cukai dan tol di lebuhraya. Tentu setiap pagi saya bermain golf di pinggir kotaraya. Hujung minggu saya bercuti di London atau Singapura. Kenapalah dulu nenek saya tidak pilih putera raja sebagai jejaka pilihannya.

6. *Mamak, teh tarik satu!! - Saya pasti ayat ini tidak akan muncul jika saya anak raja. Adakah minum teh tarik juga dianggap derhaka. Oleh itu saya lupakan hasrat untuk jadi menantu raja..

5 comments:

Chenta said...

hahaha...

btol, ada ke anak raja makan kat mamak?

if kopitiam maybe...

anumz sarah said...

Very da interesting dream. Macam hikayat ujang...

Nur said...

Salam,

saya pun terasa nak kawin ngan anak raja...hahahahahahhaha....!

Ahmad Taufiq Redzuan said...

Salamullah...amboi3x...kalau abg kawen anak raja, miss ling ' Home Dream ' nak tarok mane? Hehehe...

Hazwan Mohd Nor said...

aisyah,

kopitiam pun blum tentu. protokol2.

hehe.

anum,

its not a dream.its turn to a nightmare

haha.

kak fakhzan,

ade ke anak raja nak kat akak? =)

taufiq,

hang jangan nak main gosip2. die tu jual tilam je bukan anak raja. tapi anak Maharaja ok la. haha