looking through the smoke screen


1. Hari demi hari saya rasakan dunia ini semakin gelap. Asap kelam menyelubungi kita semua. Keadaan ini membuatkan kita tidak begitu selesa menjalani kehidupan penuh kebahagiaan. Bumi Palestin terus menjadi sungai darah syuhada' yang tak mungkin dapat kita lupakan dalam peristiwa hidup kita. Hamas akan terus berjuang untuk mempertahankan tanah air mereka. Undang-undang antarabangsa tidak mampu menyekat kezaliman dan kerakusan tentera Israel. Mahkamah Antarabangsa ICJ di The Hague, Belanda menutup pintunya untuk membicarakan Ehud Olmert atas perbuatan jenayah perang homicide atau pembunuhan beramai-ramai.

2. Kewajipan mempertahankan tanah air adalah tanggungjawab warganegara sebuah negara. Anak muda di Gaza kini berperang menuntut hak mereka. Tanah dan harta benda mereka dirampas oleh pendatang yang mengaku tanah itu milik mereka. Pendatang ini berpandukan kitab suci mereka dan percaya bahawa hanya bangsa mereka sahaja yang mulia. Pendatang ini mengklasifikan bangsa lain sebagai anjing dan unta walaupun hakikat sebenar adalah sebaliknya.

3. Jika kuasa Nazi masih wujud mungkin bangsa Yahudi hari ini tidak sebongkak dan seangkuh kini. Kita wajib mengambil semangat dan kekuatan yang ada pada mereka untuk berfikir di luar kotak hari ini. Hakikatnya bangsa Yahudi bukan berasal daripada tanah Palestin. Ayah Ariel Sharon sendiri kuburnya terletak di selatan negara Rusia hingga ke hari ini. Merekalah yang bergelar pelarian kerana tiada tanah di bumi ini untuk mereka.

4. Sungguhpun kita mengutuk Yahudi tapi janganlah juga berperangai seperti Yahudi. Mengarah warganegara untuk keluar dari negara ini, merobohkan rumah dan tempat ibadat juga merampas tanah milik pribumi juga persis sikap dan tabiat Yahudi. Yahudi hakikatnya bukan lagi satu bangsa dan ideologi tapi satu sikap yang merasakan diri lebih hebat dan mulia - lalu melakukan kezaliman dan penganiayaan terhadap orang lain. Menahan orang lain tanpa bicara dan menyeksa dalam bilik rahsia juga mirip kepada perangai Yahudi.

5. Soalnya wujudkah manusia yang berperangai seperti Yahudi di negara kita?

0 comments: